Friday, August 03, 2007

كده خلصت






بعد فتره ليست بقصيره تنتابه خلالها الكثير من الضغوك الحياتيه التى تجعله يراجع نفسه كثيرا فى كل ما يحدث فى حياته الماضيه و المستقبليه







قرر ان يفتح هاتفه المحمول يرى ما عليه من الاسماء







و هنا يجد فيها الكثير من الاسماء التى انتهت تقريبا علاقته بهم منذ فتره ليست قريبه عند كل اسم يختار ان يمسحه او بمعنى معنوى يشطبه من حياته يتذكر ذلك الشخص بكل الظروف التى ادت الى ضياع ملامحه من ذاكرته







و بينما هو يمر على تلك الاسماء يجد اسما لاحد اصداقائه المقربين جدا و الذى فترت جدا علاقته معه منذ شهر و اكثر بقليل







يشعر بمراره كبيره عند تذكره لذلك الصديق فكم من الايام و الاحداث التى جمعت







و كم من الاحلام التى طالما جالت بخيالهما طوال فتره لا تقل عن العشر سنوات







و لكن من منا يضمن تلك الحياه بكل ما فيها من التغيرات التى تغير اتجهاتنا و معتقداتنا







و هنا تذكر كيف كانت نهايه تلك العلاقه







حدث ذلك عندما انجرف كل واحد منهما فى طريق بعيدا تماما عن الاخر







و كان ذلك نتيجه لاختلاف شخصياتهما و لكن الغريب ان لكل منهما اعتراض على اسلوب الاخر فى مجريات الامور الحياتيه



فصاحبناا





كان لديه دائما اعتراض على حياه صديقه التى يملاءها الفراغ التام و التى بطبيعه الحال ادت الى انجرافه فى عالم اللا تفكير اختار ان تكون شهواته و رغباته هى المتحكم الوحيد فى مسار حياته







و ما عدا ذلك فهو غير مسؤل عنه و هو رافض له







اى انه اختار ان يعيش لدماغه فقط







اما صاحبنا اختار ان يعيش حياته العاديه ان يغير من روتين حياته بين الحين و الاخر ان يخرج خارج دائره معارف المصلحه من التعاملات الهشه من المخدرا ت و الشهوات







اى انه اختار ان يحيا خارج مجتمع من الاحابى كل منهم يتربص بالاخر على ان يمسك عليه خطايمكن ان يظل نقطه سوداء يعار بها







و كم من المصادمات التى كانت تحدث نتيجه لذلك الاختلاف فى وجهه نظر كل منهما







و لكن بعد فتره كان لكل هذا ان ينقضى







و هنا اتت القشه لتى قسمت ظهر البعير







و كانت هذه القشه هى فتاه و بعيدا عن الدخول فى تفاصيل تلك الفتاه فكل ما كانت تريده هى ان تعيش فترتها الصيفيه حتى تنقضى و تذهب هى الى حياتها و تخرج من حياه كليهما







و الثانى لم يدرك ذلك فقد كانت رغبته بها هى الغالبه على كل شىء







و عاده لا تاتى الرياح بما تشتهى السفن







فقد اعجبت تلك الفتاه بصاحبنا و قد كان السبب على حد قولها انها لا ترى فى الثانى الذى كان من تعرف عليها اولا







الشخص الملاءم لشخصيتها المنطلقه العابثه دائما فهى لا تريد سوى المتعه الصيفيه







و يحكى صاحبنا الى الاول ما قالته الفتاه له عن اعجابها به و عن رفضه هو ذلك لانه قرر ان يبقى على صديقه







و لكن الاول لا يريد ان يقتنع فكل ما اتى الى باله ان صديقه قد باعه







و قرر ان يتخذها الفرصه بان يبعد صديقه عن عالمه الذى يعترض عليه صاحبنا







و كانت اللحظه الغير منتظره عندما قالها الاول صريحه







(انت ما تلزمنيش دلوقتى و انا مش عايزك معايا تانى)







و يقول صاحبنا انه مازال باقيا على الصداقه و انه لا يصح ن تكون فتاه مثل هذه هى المتحكم فى علاقه رجلين دامت لاكثر من عشر سنوات







و لكنه اتضح انه قرار مسبق من الاول الذى بدى انه كن ينتظر فقط الفرصه لكى يتخذ الخطوه فى انهاء تلك العلاقه حيث انصاحبنا اصبح يمثل عبئا على رغباته و شهوات مجموعه الكيف التى طالما رفضها صاحبنا







و كانت هى النهايه







النهايه جاءءءءت فى كلمه ملخصها







كده خلصت يا صاحبى







و بدى على الاول كل علامات البيع







اما صاحبناعلى الرغم ا نه ليس الملاك فى الارض و لكن تبقى عنده نقطه بيضاء و هى انه لا يدرك انه يمكنه العيش بعيدا عن اصدقائه







و لكنه قد حدث و انغمس كل منهما فى طريقه الاول مازال باقيا على شهواته و رغباته و صاحبنا يعيش حياته بعيدا مع مجموعه من اصدقائه البعيدين كل البعد عن حياه الاول







و مع كل ذلك و مع تعدد الصدف التى جمعت الاثنين بعد ذلك و مع رؤيه صاحبناان الاول اصبح حقا ليس باقيا على اى شىء سوى رغباته







لم يستطع صاحبنا ان يمسح الرقم من على هاتفه







و هو لا يدرك السبب







و لا يدرك ان كان هو المخطىء ام ان الحياه تفرض على الجميع اللا ننظر خلفنا و ان نعتبر تلك المسيات من الصداقه و العشره و العيش و الملح







ما هى اللا مسميات واهيه لعلاقات وقتيه تنتهى بمسح رقم من على هاتفه الخاص







عجبت لك يا زمن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

32 comments:

NeRmeeN said...

كويس انا اهو اول تعليق:ي

اولا ميرسى لمرورك فى مدونتى وانك جيت على نفسك وقرتها ..مش انا اللى كاتباها بس بقولك الله يكون فى عونك:ي

ثانيا بعتذر عن انقطاعى عن مدونتك

ثالثا
حكاية الموبايل والنمر دى بتحصل كتير

الواحد بيقعد من حين لاخر يبص للارقام..
فى ارقام و اسماء مش بيفتكر الناس دى مين اصلا..وفى ارقام تانية على الرغم من ان صحابها ناسينا بردو بنفضل حطنها

بس ده بيكون مجرد نسيان لينا

والواحد ساعات كتير بيجى على نفسه و يخليها عشان غلاوتهم و لعل فى يوم من الايام الناس دى ترجع لينا وتفتكرنا

لكن لو الناس دى قالتهالنا كده بصريح العبارة كده كفاية
يبقى النمرة هتتمسح باستيكة و الموبايل كله يتفرمت عشان يتخلص اى شوائب ليها

الا قولى بالحق مين صاحبنا ده :p؟

تحياتى

layal said...

ليس من شيء مستغرب في هذا الزمان
فالأخ ينسى اخاه وامه واباه كذلك لاجل امرأه
فهل يكون بين الاصدقاء افضل من ذلك؟؟؟
نسيان الماضي صعب واللحظات الحلوه لا تنسي تبقي في ذاكره من احب بصدق من يعرف الوفاء مهما حصل
قد يكون الاحتفاظ بالرقم شيء من ذلك
تحياتي

ALEXANDER said...

والجانيه إمرأه


يعنى عنوان معبر للموضوع اللى بجد بيصور مأساه فعلا مأساة شباب كتير اعتبروا الصداقه كبرى للوصول الى اهداف رخيصه
يعنى معرفة الرجال كنوز
ومعلش انت كان حظك حلو انه فعلا بسسبب حاجه تفهه تعتبر زى دى
خلصت الحكايه يعنى مبدأ اقل الخساير
يعنى بنت صيفيه وخلاص


واما عن الاسماء الى شلتها من موبيلك
مظنش ان الاشخاص الى عرفتهم مجرد رقم موبيل
وحزارى تكون مسحت نمرتى
سلام.......... يا كبتن

angelic devil said...

اولآ:انت ليه افترضت ان كل المشاكل اللي ما بينهم دي انتهت
مش يمكن كانوا بيحاولوا يفنعوا نفسم بكدة لكن الحقيقة ان كل الاختلافات و المشاكل دي
تراكمت في اعماقهم و كونت الحمل الكبير اوي اللي فوق ضهر البعير
لحد ما جت القشة دي و كسرته


ثانيآ: انا متفقة معاك ان العشرة و العيش و الملح و كل المسميات دي مبقتش بتمثل اي حاجة
لان اللعبة لعبة وقت و دنيا
احنا مش اكتر من مجرد عرايس ماريونيت فيها
كل واحد بياخد دوره و يمشي
مفيش حاجة بتفضل علي حالها يا صاحبي
و دوام الحال من المحال
ده حتي مصارين البطن بتتعارك
و لو كان صحبك ده مينو لو حتي قضيتوا اكتر من عشر سنين قايمين نايمين, شاربين واكلين مع بعض
اكيد حييجي اليوم اللي يدور كل واحد فيه عن نفسه و مصالحه و اولوياته
و الدنيا و مشاغلها حتنسيه اي حاجة تانية
و يمكن بعد كام يوم او شهر او سنة
يشوفوا بعض صدفة
و يقولوا يااااااه فلان ده كان يوم من الايام من اعز اصحابي
يا عالم


ثالثآ: الموبايلات الجديدة بتشيل اسماء كتير و الميموري بتاعها وااااااااسع
مش حيخسر الاسم ده
معلش طولت عليك يا باشا
مو ضوع موز موز موز
سلاااااااااااام

نهر الحب said...

اولا انا اسفه جدا علي التاخير معلش كنت مشغوله علي النتيجه

المهم عارف مفيش حاجه حلوه بتدوم مش عارفه ليه
حتي الصداقه بتهون مش لازم حتي عشان بنت
المهم لازم تزورني عشان في حدث مهم عندي

smraa alnil said...

مممممممممممم

الاول انت لخبطتني يوشةي في موضوع صاحبنا دة
لانك عرفت الاتنين في قصتك بصلاحبنا
فبقيت مش عافة مين مع مين

نرجع بقي للموضوع نفسه

موضوع الموبيل دة بيحصل كتييييييييييييييييير اوووووووووووووي

انا عن نفسي
الرقم القديم بتاعي كان عليه اكتر من 250اسم

لما قعدت مع نفسي كدة وصنفت الناس اللي موجودة
مش عايزة اقولك ان هما صفصفوا علي 25
بالشغل والمصالح كمان

وزي مانت قلت عجبت لك يا زمن


ودي سنة الحياة

بالنسبة للصداقة

مفهوم غلط اوي ان الصاحب لازم يكون نسخة من صديقه
يبقي فين الميزة

لكن احيانا كتير اوي والاغلب كمان ان الاختلاف بيكمل الاخر

يعني لو صاحبنا دة حاول انه مش يخنق علي صاحبه ويسيبوا عايش زي ماهو عايز
كانت الصداقة هتكمل

يعني محاولة تصليح كل منهم للاخر غير جدية لان اكيد كل واحد لو مسك ودن التاني وحاول يصلحه بطريقته هو
يبقي مش صح

اللي انا بقوله جايز يكون غلط
بس صدقني من تجارب هو دة الحل

youssef said...

لا مش مسميات واهية تنتهي بمسح الارقام .. لكن لحظة .. الصداقة اوسع من العشرة و العيش و الملح و الالفة و ما
لهاش دعوة بالمبادئ و الافكار و الاتفاق فيها او الاختلاف برده و لا ايه ؟؟

اني ارتاح لواحد و اطمان له و يبقي بيننا اتفاق غير مكتوب او معلن علي التواصل و اللقاء و الفضفضة بكل حاجة و اي حاجة .. يبقي بيننا خط لا ارادي يوصل لكل طرف الم الطرف التاني او فرحه .. فيحس بيه يتالم ليه حتي لو مش فاهم بيتالم ازاي .. مش مهم افهم المه لكن المهم ان المه بيالمني .. عشان كده بتستمر الصداقة مع الاختلافات و حتي مع اصرار كل واحد علي طريقه.. و مع محاولات تغييرنا او تاثيرنا في بعض للاحسن ..
و لو زادت اعباء وانشغالات الحياة .. هل بتتراجع الصداقة و لا تزيد الحاجة للتواصل و المشاركة و الفضفضة عن الهموم المتراكمة .. و لو اشغالنا بتبعدنا عن التلاقي معني كده اننا مش محتاجينه و لا ان البعد هيقابله جوانا قلق و خوف و شعور بالوحدة و الالم و لو خفي ؟ ..
ما يبدو انها كانت صداقة حقيقية.. خلافاتهم و اعتراضهم علي بعض بيقول كده مش العكس .. و عدم قدرته علي مسح الرقم بتقول كده .. و كمان بيظهر ان صاحبنا التاني - من كلامك - مش بيبيع صديق أد استسلامه لتحكم انانيته و رغباته .. طيب هل الاهواء و الرغبات دي دايمة من غير سلبيات تعكرها .. هل هيستمر التحكم ده من غير قلق او خوف او وحدة من غير ندم او تمن هيدفعه النهاردة او بكرة او بعده .. يجوز انها لسه ما خلصتش
طولت شوية بس الموضوع يستثير الكلام .. معلش و تحياتي ليك

Amyra said...

الصداقات تتغير مع الزمن .خصوصا عندما نأخذ مسارا يؤول إلى الاستقرار و تتسع الفجوة مع كثير ممن هم أصدقاؤنا
أو بالأحرى تتضح

ليست ألازمة في التباعد لأنها سنة من سنن الحياة تأتي مع الزمن و يستوعبها الإنسان لكن فعلا القطيعة هي من توجع القلب ... حتى ولو كابرنا فألمها و شكوكها و أسئلتها تظل معنا

أعجبتني الصورة المرافقة جدا

تحياتي شريف

sherif gharib said...

نرمين
اكيد طبعا انا مبسوط جدا ان انتى اول تعليق
و على العموم انا عايز اقولك ان انا استمتعت بجد بالقصه بتاعتك جدا
يعنى النهايه عجبتنى
على فكره صعوبه الموقف مش انى بمسح نمره من على التليفون
بس لانى لقيت نمره لاعز صاحب كان ليا المفروض انى اختار بين انى امحيها و بين انى اوافق على تنازلات انا مش عايزها
تحياتى

sherif gharib said...

العزيزه ليال
صحيح ان الذكريات و التفاصيل يمكن اللا تمحى حتى لو مر عليها الزمن بس ساعات كتير الواحد بيختار انه يبعد لان مجرد لحظه القرب بتكون فيها كثير من التنازلات
تحياتى على المرور

sherif gharib said...

حسام
حلو العنوان يا حسام
كيفنى الصراحه
بس انا عايز اقولك حاجه هى مالهاش ذنب يعنى انت لو بصيت هتلاقى ان المفروض اللى بينا اقوى منها بكتير قوى يعنى ديه عشره عمر كبير قوى
و هى ما وقعتش بينا بالعكس احنا اللى ضيعنا سنين كتير قوى لمجرد لحظه ضعف من حد فينا
تحياتى

sherif gharib said...

فينان
انتى بمجرد كلمات بسيطه قدرتى انك توصلى للواقع اللى حصل بالظبط صحيح انها عباره عن مجموعه من التراكمات و ضغوط ادت الى فتور كل شىء حتى اصبحت تلك الفتاه هى فعلا القشه و لكن يمكن انا كنت عايش فى المسطلحات الواهيه ديه
ما علينا اكيد ده كله كان مكتوب انه يحصل اى كان السبب

sherif gharib said...

نهر الحب
و لا يهمك يا باشا و الواحد عايز يقول الف مبروك و الله بس كده حاف ما تنفعش يعنى الواحد كده ايده فاضييه
على فكره انا زورت عندك و مش قادر اقولك قد ايه انا كنت مبسوط باللمفاجاه ديه
ربنا يدومها يا رب
تحياتى يا بنت اسكندر

sherif gharib said...

سمراء النيل
انا عارف ان انا غلط فعلا فى التسميه بس لانى كنت بكتب الموضوع من غير تحضير
على فكره انا معاكى جدا ان الشخصيات بتختلف و ده طبيعى بس مش لدرجه ان اى واحد منهمو يقدم تنازلات كتيره قوى لمجرد انه يرضى صاحبه او ان الصداقه تدوم و اللا ما تبقاش اسمها صداقه
نورتينى و على فكره النمر مش بكترها بس بغلاوتها
تحياتى

sherif gharib said...

يوسف
نورتنى يا باشا و شكرا جدا على زياره مدونتى المتواضعه
انا كنت زيك فاكر كده يا يوسف بس اديك انت نفسك شوفت ان عشره عمر كامله انهارت قدام موقف عبيط
يعنى انا معاك ان الموقف اكيد مش هو السبب الاساسى
يعنى اكيد ده كان عباره عن تراكمات متنوعه بس النهايه هى هيه اى كان السبب
تحياتى

sherif gharib said...

ندى
بالظبط كده اللى انتى قولتيه يعنى انا كنت ممكن استحمل جدا اننا نبقى بعيد عن بعض بس كنت هبقى عارف ان لو احتجت ليه فى اى وقت اكيد هلاقيه بيجرى عليا زى الاول بس مش عارف الوضع دلوقتى هيبقى عامل ازاى
تحياتى و ما تبقيش تتاخرى علينا كده

LAMIA MAHMOUD said...

بص يا شريف .. في مثل بابا كان بيقلهولي دايما

اعرف صاحبك وعلم عليه

شكل اللي مش صاحبنا باع .. يبقى فل

مين باعك بيعه واكسب فيه

مريم said...

الاصحاب الحقيقيين بيقبلوا بعض رغم كل شئ
لو انا اتغيرت او حتى اتجسنت عن اصحابى
مينفعش اسيبهم ع الاقل انا فاهمة موقفهم لانى كنت فى يوم زيهم
على فكرة ممكن يرجعوا اصحاب

سابرينا said...

غريبه جدا!!!!!!!!
هو أصل باع من ألأول

ومش عايز حد يكون عليه رقيب
بس لأقي الفرصه دلوقتي!!!!!!!
مش دايما اللي قدامنا بيقبي زي اللي في دماغنا
أحنا بس اللي بنصدق كده
وبيقي الواقع بعيد تماما عن الخيال!!!!

sherif gharib said...

لميا
انا معاكى و مع بابا فى المثل ده بس انا هقولك حاجه تفتكرى ان انتى نفسك ممكن تطبقى المثل ده زى ما هو كده يعنى الموقف هيكون بالبساطه ديه كده و احد صاحبك باع يبقى كبر و فل الحياه اكيد بيبقى الموضوع صعب شويه
تحياتى

sherif gharib said...

مريم
يمكن انا نفسى كنت فاكر كده بس فيه حاجات لما بتتكسر فعلا بيبقى صعب انها تتصله لانها حتى لو رجعت بيبقى فيه شرخ كبير حصل جوه كل واحد فيهم
و مين عارف الزمن مخبى ايه
الله اعلم
تحياتى

sherif gharib said...

sabrina
اللى فى دماغنا مش دايما زى ما احنا فاكرين
صح يا صابرينا بس المشكله بقى انه اللى فى دماغنا ده مش عشره يوم او اتنين ديه اكتر من عشر سنين يعنى كان المستخبى ده كله فين و اللا هو العتاب على الزمن بقى اللى غير النفوس
تحياتى

kaed said...

عزيزى شريف
ومن منا يستطيع العيش بدون أصحابة

gohayna said...

شريف غريب

طبعا بعتذر عن طول مدت غيابي والله انا لسه شايفه تعليقك عندي

ويجد بعتذر

تاني حاجه
انا لسه من فتره قريبه اوي

كنت بعمل نفس الي انت كاتبه دا

نفس القصه والله
قلبت في تلفوني

وكانت فيه ارقام كتير جدا

كل رقم كان ليه دلاله عندي
وكل رقم كان ليه
قصه كبيره

وكل رقم من الي اتمسحوا
كانت بتخلف غصه في الحلق

يمكن عشان العشره الي كانت بينا او عشان الايام الي جمعتنا سوا
يمكن عشان اسباب الفراق كانت ممكن تزال وتفضل علاقتنا ببعضنا موجوده

سعات اختلاف الاتجهات بيكون واضح من البدايه
لكن حب التجربه والرغبه في التغير بيخلينا نتغاضي عن حجات كتير عشان نحاول نخلق الامل جوانا وبالتالي نعيش زي ما احنا عايزين

ودا الي حصل بالظبط في القصه هنا

مليون الف حكايه بتبتدي وتنتهي من قبل ما تبدا

بس تقول ايه
غاويين نغلب روحنا


تسلم ايدك بجد

وبكرر مره تانيه
اعتذاري وغيابي

تحياتي ليك

Radwa said...


شريف
موضوعك طويل وجميل وعايز تفكير علشان ارد عليه
اهم حاجه ان دى حكايه واقعيه جدا جدا ويمكن تكون انت احد ابطالها ووراده جدا كمان انا واحده من الناس مثلا سبت اتنين اصحاب بسبب تغير فى ملامح شخصيتهم اول ما دخلنا الجامعه ميولنا اتغيرت بكل المقاييس هما اندمجوا فى شله ولاد وانا كنت كارهه دا يعنى برده عبث بالحياه

موضوع شطب رقم موبايل ينهى علاقه شخص بشخص انت ممكن تنهى وما تفتكرش اساسا ان فى رقم للشخص دا على تليفونك لان الشخص دا يمكن تكون حكايته معاك منتهيه تماما وبلا رجوع زى بالضبط

فى حاجه اهم من دا ودا الحياه اهم سماتها الفراق والدليل على كده الموت مهما كانت علاقتك بحد لازم هتفارقه بس المشكله فى طريقه الفراق او سببه هى دى اللى بتسيب اثر نفسى عند الانسان ودا برده زى لانى بقى عندى عقده من الصداقه اساسا

فى حاجه مهمه كمان فى ناس يا شريف ممكن تكون علاقتهم طفيفه بس سايب عندك اثر جميل جدا وبتفضل تفتكره ودا برده زى صحابى اللى اتصاحبت عليهم بعد كده وانتهت الكليه وكل واحد راح لحاله بس لسه بنفتكر بعض ونكلم بعض احيانا

االفراق سمة الحياة يا شريف وبعدين ما تشلش هم فراق حد لان ممكن يكون هو مش همه بس هقولك حاجه بلاش انسان يخسر انسان علشان حاجه تافهه

sherif gharib said...

قايد
نعم النا معك يا صديقى بس عندما تنتهى دوافع تلك الصداقه تكون النهايه للعلاقه محتومه لانه عندها بتنتهى لغه التواصل و التفاهم عند كليهما و يكون البعاد هو افضل حل حتى لا تتكرر الازمات تحياتى

sherif gharib said...

gohayna
و لايهمك يا جميل انا بس كنت عايزك دايما تنورينى كده
انا عارف ان الموقف ده بيتكرر معانا كتير بس لما بيكون الموقف له علاقه بحد قريب مننا قوى بتكون النتيجه انه بيوجعنا لانه بتبقى بعيده عننا قوى اننا نتخيل ان ده ممكن يحصل معانا و خصوصا لو كان السبب تافه قوى كده
تحياتى يا نجمه

sherif gharib said...

سندريلا
طبعا انا مبسوط جدا انى لقيت تعليقك اخيرا
بس انا عايز اقولك حاجه صحيح ان فيه علاقات كتيره بتنتهى قبل ما تبتدى و انه كمام ممكن يكون الناس ديه قريبه مننا قوى و صحيح ان فيه ناس بتبقى العلاقه سطحيه بس بيسيبوا ذكرى حلوه بس لما يكون عشره العمر نهايتها سبب تافه كده بتكون النتيجه ان ده بيوجعنا و اكيد بعديها الحياه هتستمر
نصيحه
مش معنى كده اننا ناخد موقف من الصداقه
تحياتى

Radwa said...

شريف
ميرسيه على النصيحه بس صدقنى بالنسبه ليه حتى لو حاولت مع الصداقه معنديش مجال لتكوين اصدقاء الدراسه انتهت فمفيش فرصه
انا اسفه انى اتاخرت فى تعليقى بس كنت فى المصيف عقبالك ولا انت اساسا منك للبحر على طوووووووووووول

ayman_elgendy said...

ومين مش عايش الا لدماغه فقط؟؟

تنكر يا شريف انك عايش لرغباتك ونزواتك؟؟

محدش بيقول علي بيبيه افيههههههه...فاكر يا شيري

وعمرها ما خلصت ولا حتخلص...ان كان هو اهبل ومش عارف يتحكم بتصرفاته بس اسلام غلبان ونفسه ينزل معانا في خروجة بس تكون احنا التلاتة بس....علي فكرة انا مش حاطط نمرتك ولا انت ولا اسلام...عادي....انتم اعلي من انكم تتحطوا جنب الارقام العادية

...فين حوار مارينا يا عم؟؟؟ انت كمان حتتأحبن علي ميتين أمي؟؟؟

عموما متشكرين يا كبير يا ابو قلب حنين

:)))))

sherif gharib said...

سندريلا
اللى انا عايز اقولهولك يا سنريلا انه مش شرط ان الصداقه تبقى وقت الكليه وخلاص يعنى الانسان طول ما هو عايش اكيد بيقابل ناس و منهم اللى بيلاقيه انسان يستحق فعلا انه يبقى صيق حتى مش مجرد زميل و عموما يا ريت تكونى اتبسطى فى المصيف و انا زى ما انتى قولتى قام البحر طول الوقت بس احيانا حب انى اغير اسكنريه علشانت انتى عارفه اسكنريه مش بلنا فى الصيف
تحياتى

sherif gharib said...

ايمن الجندى
بص يا صاحبى انت يمكن تكون اكتر واح عارف ان اللى حصل ده صعبان عليا ق ايه و الحكايه مش حوار قلب كبير او اى حاجه من ديه بس الحكايه كلها انك كنت لازم تفهم انى اللى حسيت بيه انى اتبعت و لسبب انت عارفه لمجر رغبه فى نفس اسلام علشان ابعد عن ناس هو اختارهم انهم يبقوا مكانى يعنى لما فكرت فى كلامك معايا لقيت انه لو ما كنش السبب ده حصل اكي انه كانت هيبقى فيه اى حاجه تانيه تخليه يختار ناس اقسملك انه هيجى اليوم اللى كلهم يبيعوههوه نفسه لانك ببساطه عارفهم
و بعد ما كان شريف و ايمن و اسلام التلاته اللى كل الناس لما تتكلم تقول زيكم كده ما ينفعش ح يدخل بينكم بقى يتقالى هنشوفك لما نبقى فاضيين او مش معاهم تخيلها كه هتلاقيها صعبه
و عموما يا ريت اللى انت قولت عليه ده يتم مين عارف
اما على حوار مارينا بقى لما اشوفك يا نجم
على فكره انا نفسى قولت ان انا مش ملاك
يعنى انا ممكن اكون اكتر من اى شيطان بس مش على ح زيك او على ح زيه
سلااااااام يا صاحبى