Monday, July 16, 2007

السلم و الثعبان


هى ليست تلك اللعبه الكرتونيه التى كنا نلتف حولها و نحن صغار سواء كنا من البسطاء او من الميسورين

و انما هى حاله

حاله تخيلتها عند رؤيتى لذلك السلم الخشبى الذى وضعه عامل الاناره تحت شجره و ذلك اثناء فتره الراحه المخصصه له فى عمله

و الغريب ان تلك الحاله قد تطورت معى فى كل تفاصيلها و ابعادها الحياتيه

و تتلخص الحاله فى حوار دار بين السلم و الثعبان و كان الحوار كالاتى

الثعبان.....

اه منك ايها الرجل كل يوم تقوم بالقاء بقايا طعامك فوق جحرى اسفل تلك الشجره و اليوم سوف اخذ بثأرىمنك

و سوف اقوم بلدغك حتى لا تكرر ذلك مره اخرى

السلم

حرام عليك يا تعبان هو مش قصده و كما انه لا يدرك انك موجود هنا و لو علم هو ذلك لفر هاربا خوفا منك

الثعبان

من قال لك هذا ايها السلم ...هل تظن ان الانسان يخشى منى انا بما اننى ثعبان

لا يا صديقى انه فقط يخشى سمى الذى يمكن ان يؤدى الى وفاته لكن تخيل اننى بدون سم و تخيل انه يعلم ذلك سيكون مصيرى مثل مصير اى حشره تافهه يمكن ان يدهسها تحت قدميه

السلم

و لكن يا ثعبان هو لا يقصد ايذائك و انما هو فقط يقوم بالقاء ما تبقى منه تحت قدميه و بالتالى هو لا يقصد ايذائك

الثعبان

اه منك يا سلم لا ادرك لماذا تدافع انت عنه

و انت اكثر من اى شىء اخر تتعرض للاذى منه كل يوم

انظر الى حالك ايها السلم سترى انك قد تبدل حالك كثيرا

الم تكن مصنوع من الخشب الابيض و تخيل معى انك لم تصنع سلم ماذا سوف يكون حالك

السلم

كنت ساصبح كاى قطعه خشبيه اخرى توضع فى المنزل او كنت ساكون قطعه فنيه نحتتها ايدى فنان لتوضع فى احد المتاحف

و لكنى تعودت على حالى الان كونى سلم وظيفتى هى ان احمل هذا الرجل و ان اصعد به الى اعلى كما يريد هو ان يكون

و تعودت اللا اشكو من حالى هذا

الثعبان

و ترى ما الذى غير لون بشرتك هكذا ؟

الم تكن ذو لون ابيض مثل الخشب الذى صنعت انت منه

السلم

نعم كنت كذلك و لكن تبدل لونى من الشمس التى تحرق بشرتى كل يوم و انا اتنقل من شارع لشارع تحت رغبه الرجل

الثعبان

و فى النهايه تدافع عنه

عجبا لك ايها السلم التعيس كيف ترضى بان تكون هكذا

السلم

تعودت ان اكتم شكوتى ايها الثعبان

ثم ماذا بيدى انا ان افعل

الثعبان

مالى اراك ايها الثعبان مرهقا و يبدو عليك التعب

السلم

عندك حق يا ثعبان هذا لاننى لم انم منذ ثلاثه ايام

الثعبان

و ما السبب يا ترى

السلم

ذلك بسبب ذلك المصباح فى العامود فهو لا ينطفىء ليلا و لا نهارا

الثعبان

يمكن ان اعقد معك اتفاق ايها السلم

سوف اساعدك فى ان تنام و ذلك باننى سوف اتسلق عليك و اصعد الى نهايه ذلك العامود و اقوم باطفاء ذلك المصباح

و فى المقابل ستساعدنى انت بان اصعد الى اخر تلك الشجره حيث توجد اعشاش العصافير بكثره و هى كما تعلم غذائى المفضل

السلم

يصرخ بقوه

لا يا ثعبان انها مجرد صغار للعصافير لا تملك القدره ان تدافع عن نفسها

ثم اننى لا استطيع ان اشركك فى هذه الجريمه

الثعبان

عجبت من حالك ايها السلم

تدافع حتى عن العصافير و انت تعلم انها الطريق الوحيد لكى اساعدك ان تنام

و انت تعلم انها فو وضعها هذا تقوم بايذائك انت ايضا فهى تلقى هى الاخرى بفضلاتها عليك

انظى كم لوثتك هذه العصافير التى تدعى انها صغيره و لا تعى شىء

السلم

نعم ايها الثعبان هى لاتدرك ذلك و حتى لو ادركت فهذه سنه الحياه

سنه الحياه ان اتحمل كل هذا فى صمت فقد رضيت بما قسمه لى ربى

و لا استطيع ان اساعدك على التهامها

دعنى بعيدا عن ذلك الاتفاق

الثعبان

اسمع يا سلم انت تعلم اننى لن اغلب فى ان اجد الوسيله الاخرى لقى اصل لاعشاش تلك العصافير

لكنى عرضت عليك ذلك لانك فقط ستسهل على من الامر

السلم

عرضك لى مرفوض ايها الثعبان

و هنا يصرخ الثعبان بقوه

اه انى اموت ايها السلم لقد انشغلت بالحديث معك و قد لاحظنى الرجل و الان هو الذى قام بقتلى

قام بقتلى لمجرد انه رأنى

ارايت ايها السلم

هذه هى الحياه اما ان تبدا انت و اما ان تكون نهايتك

و الان يا صديقى انت قد رايت الدرس بعينيك

تذكرنى جيدا

تذكر اننى عندما صدقتك و لم اقم انا بمهاجمه الرجل ذلك الانسان اللعين

قام هو بقتلى

و هذه هى نهايتى سيقوم هو الان بالقائى فى اى صندوق للقمامه

تذكرنى جيدا ايها السلم

وداعا يا صديقى

و هنا انهارت كل القيم و ازدوجت المبادىء عند السلم

فقد راى بعينيه الرجل الذى كان يدافع عنه هو الذى قام بقتل صديقه الثعبان

هذه هى الحاله

الحاله التى خلقنا لنحياها

الحاله التى نعايشها كل يوم

و السؤال الاخير

اذا كنت انت عضوا او رمزا داخل هذه الحاله

ترى ماذا كنت ستختار

السلم ......الثعبان.......العصفور.........الرجل؟؟؟؟؟؟؟؟؟

36 comments:

angelic devil said...

تعرف انا حختار ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
..........الشجرة
مش حبآ في الاختلاف او عشان يكون التعليق غير باقي التعليقات
,,,,,,,و لكن
لانها تقف هناك , صامتة , ترقب من بعيد كل الاحداث من حولها
فهي شاهدة علي كل الاحداث دون ان تتورط في اي منها
لا تعتقد عزيزي انها سلبية, و لا تنظر اليها ايضآ من وجهة النظر هذه
تعالي ننظر الي ما تفعله هذه الشجرة
1-هي شاهدة عيان علي كل ما حدث و ما يحدث و ما سوف يحدث
2-لقد لجأ اليها الرجل طالبآ مساعدتها حتي تحميه من الشمس الحارقة
3-لجأ اليها السلم حتي يريح كاهله علي جزعها بعض من الوقت
4-بات الثعلب تحتها , يحتمي بها في جحره
5-ملجأ و ملاذ و مستقر دائم لاعشاش العصافير
ها هي عزيزي تنفع الاخرين دون ان تخسر شئ او تتكبد عناء شئ
و لا تضر احد و لا حتي نفسها
ربما تراها نوع من السلبية, و لكن قل لي ماذا جنيت من ايجابيتك طوال ما مضي من اعوام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تحياتي

darweeeesh said...

من منا لم يحيا ثعبانا و من منا لم يحلم ان يعيش عصفورا و من منا لم تضعه الاقدار ان يكون مجرد سلم فى يد من يشاء
كل منا يحيا تحت سخريه من الصدف او القدر و يبقى السؤال ة تبقى الاجابات حائره
تحياتى

Radwa said...


تعرف يا شريف حوارك جميل على فكره انا برده بحضر لحوار بس مش زى دا التانى رومانسى شويه عن دا

بس يمكن الرد على سؤالك الاخير بالنسبه ليه
انا دايما ما بحبش اظلم حد يمكن اقبل الظلم على نفسى افضل لكن انى اظلم ضميرى اقوى من كده بكتير

بس عايزه اقولك حاجه السلم عمره ما كان ينفع يبقى صديق للثعبان لان السلم لاعلى والثعبان لاسفل السلم للتقدم لخطوات اما الثعبان الرجوع خطوات

فغمقدرش اقولك انى اقبل اكون ثعبان
وفى نفس الوقت السلم ممكن يوقع ناس نتيجه شرخ فى الخشب او سوء صنع او حتى استعمال برده مقدرش اكون سلم
الاحسن من دا ومن دا
انى اقدر اكون انسان بمعنى الكلمه

تحياتى على الموضوع الجميل دا والتخيل الهايل

shahrzad_storry teller said...

على فكرة النهايه دي احلى
بس الرجل مش غلطان وعمر ما السلم والتعبان حيبقوا أصحاب لأن التعبان عمره مايعرف يعني صداقة
والرجل خلصنا من شره
وعلى فكره
انا برده مش حابه موقف السلم لأنه سلبي
نورني لقد عدت

sherif gharib said...

angelic devil
يمكن يكون معاكى حق كبيى فى اللى انتى قولتيه
بس على فكره انا عايز اقولك حاجه
يمكن تكون حقيقى الشجره هى العنصر الوحيد المتابع للموقف من كل جوانبه
بس مين قالك انها مش متدايقه من الموقف ده مش يمكن هى كمان لها مواقفها مع شخصيات متقابله معها فى الحياه
لا احد منا معصوم من الذنوب
و لا اقصد من ذلك السلبيه يا عزيزتى
و لكنها رغبه فى الحياه الخاليه من التدخلات الخارجيه
و هى بالطبع حال مكتسب من تراكم الخبرات
تحياتى

sherif gharib said...

سندريلا
انا بجد مش عارف اقولك ايه على مجاملتك التى زادت عندى
و ندخل فى الموضوع
انا معاكى ان السلم ممكن ما يكونش صديق للثعبان و لكن هذا موقف لا تتطلب فيه الصداقه و لكن هو موقف للمنفعه المتبادله او بمعنى ادق موقف حياتى يقبل الرفض او القبول
و انا عكى اننا بطبيعتنا نرفض الظلم
و لكن من الذى يحدد الظلم هذا هل يحدد من وجهه نظر الظالم سيرى انه المظلوم و بالتالى فهى علاقه تبادليه بحته
تحياتى يا نجمه

sherif gharib said...

شهرزاد
حمد الله على السلامه يا زوزو انا عايز اقولك حاجه
انتى كده مش حبه اى حد من القصه بس ده مش صح لان كل واحد له اخطائه و عيوبه و اذا كان زى ما قولتى ان الرجل مش غلطان
احب اقولك انه اكيد مش سامع الحوار الدائر و من ادراكى يمكن يكون سم هذا الرجل اقوى من سم اكبر افعى
تحياتى يا زوزو

saso said...

حوارك حلو اوي

ومحير اوي

السلم انقي الشخصيات .. سلبي بس كفاية انه بيفكر في غيره في عز ضيقة

الراجلله وجهته.. جايز يكون قاسي بس مش عارف انه قاسي
التعبان شرير علي طول الخط
الوحيد اللي يحرك هو السلم
والمشكلة اني محبش اكون زيه

tota said...

قلما نجد كلمات تجعلنا نفكر بعمق مثل كلماتك
إن اضطررت للإختيار بينهم فأعتقد اني سأكون السلم غير ذلك فأنا نفسي
---------------------------
استمتعت بالتجول داخل مدونتك وافكارك
سلامي ليك

sherif gharib said...

saso
سعيد جدا بزيارتك فعد طول الغياب
تحليلك عجبنى جدا
لانى فعلا ميال لنفس الاختيارات و كتير جدا ممكن الانسان يعجب بشىء بس فى نفس الوقت ما يحبش يكون زيه يعنى ممكن يكون بيمثله كثير من العجاب بس فى نفس الوقت يكون بعيد عن شخصيته
تحياتى

sherif gharib said...

tota
و انا ايضا لا اجد الكلمات التى تعبر عن شكرى الشديد لمجاملتك الرقيقه
و اشكرك جدا على اهتمامك و اتمنى الا تكون اخر زياره
تحياتى

gohayna said...

متزعلش مني كلنا في وقت من الاوقات كنا كل الحجات دي


يعني عيشنا في الخمس مراحل بما فيها مرحله الصمت بتاعت الشجره

بجد نظرتك عميقه جدا للموضوع
والربط بين العناصر جميل جدا

التداخل بين المواقف والشخصيات وردود الافعال بينبه لاشياء عميقه المعني

يجد تسلم ايدك جدا جدا جدا جدا


تحياتي ليك يا شريف

همس الليل said...

ههههههههههههه تصدق قعدت افكر اختار ايه من الاربع اختيارات

لقيت انى هاخد التعبان اموتو واخد جلده اعملو جزمه

والعصفوره احطو فى قفص عشان اتسلى بيه

والسلم يوصلنى لاهدافى

والرجل فى النهايه ليشعرنى بجمال ما امتلكه
ههههههههههههههههههههه
معلش بئا محستش انى ممكن اكون شىء من كل دول لانهم كلهم اغبيه

حلو المعنى لكنه مش مناسب للحياه اللى بنعيشها
سلام

Radwa said...


شريف البوست الجديد بتاعى نزل
واكيد عايزه تعليقك

peace dove said...

hi shereef
حلوة جدا الحدوتة فعلا كدة احلي....عارف انا مش هينفع اكون غير العصفورة يعني بالنهار عايشة حره بترفرف في السماء بعيد عن زحمة الرض والاحقاد اللي فيها حتي لما فكر التعبان انه يقضي علي حياتها ربنا كان معاها وحافظ عليها..عارف حتي لو كان التعبان نجح انه يوصلها فاكيد كان هيكون مكانها الجنة بعيد عن حياتنا اللي للاسف بقت مليانة سلالم وتعابين وناس مش بتفكر غير في نفسها وحتي الشجر اللي بس بيتفرج...ده رائي
اشوفك علي خير

sherif gharib said...

gohayna
انا بجد مش عارف اشكرك ازاى على مجاملتك الرقيقه ديه
انا كده هاخد الم فى نفسى
انا معاكى اننا كلنا عيشنا تقريبا فى الخمس مراحل ديه
يعنى كل واحد فينا عاش فى كل مرحله من حياته فى مكان احد افراد الحاله بس غالبا كل واحد بيبقى ميال لواد منهم لانه بيبقى قريب من شخصيته بعيدا عن اى ماسكات حياتيه هو حاططها
تحياتى

sherif gharib said...

همس الليل
انا معاكى ان كل واحد فينا ممكن يستفيد من كل واحد فى الحاله ديه يعنى ممكن كل واحد منهم يبقى ليه منفعه فى حياتنا بس اكيد اننا بنميل من جوانا اننا نبقى واحد بس منهم
يمكن انا كنت حاسس انهم قريببين قوى من الحياه لانها كلها عباره عن لعبه
تحياتى

sherif gharib said...

peace dove
انا كنت متاكد يا رانيا ان ده هيكون رايك
بس انا عايز اقولك على حاجه حتى العصفور مش ملاك بدليل انه ممكن فعلا ياذى غيره اللى على الارض و هو طاير فى الفضا
زى ما حصل للسلم و ان العصفوره بترمى فضلاتها و هى طايره عليه من غير ما تحس
ما حدش فينا ملاك يا رانيا تحياتى و نورتينى

صاحب البوابــة said...

ارجو منك عزيزي أن تدعمنا في حملة ( افضحوا تجار الكيف )

التفاصيل ستجدها في مدونتي

تحياتي

david santos said...

A good and happy week for my friend

the prince said...

اعجبتنى الفكره و لكنى ارى ان الثعبان مظلوم فما ذنبه انه خلق ثعبانا فى الحياه اشياء لم نخترها و لكنها هكذا نحياها كما هى ليست كما نحب
تحياتى و اتمنى زياره مدونتى المتواضعه

ALEXANDER said...

انا متعود اكون اول واحد يعلق عندك بس ملحوقه
بص انا فعلا احب اكون الثعبان
متستغربش هى دى الحقيقه الحياه كلها تعبين وحيات بس على الاختلاف السميه ودرجة السم ونوعه
انا احب اكون ثعبان غير سام منظرمن الاخر يعنى حتى لو جنونى دفعنى انى استخدم السم مش هلقيه
فكرة اكون مظلوم احسان بس فعلا مش بايدى الظلم ده

وبالنسبه للقصه

وما ادراك ان الثعبان وهو على السلم
ميحولش يهجمه وتكون دى نهاينه
على ايد صديق خاين تملكه حتى ينهيه
ويعنى بلاش مثاليه الانسان مكنش طرف معانا فى الحوار هو عباره عن رمية زهر فى اول الموضوع واخره
ومفتيح اللعب فى ايده خسران كسبان مش مهم

يعنى يابخت من بات مظلوم ولا بتش ظالم
شكرا...............

sherif gharib said...

صاحب البوابه
انا معاك فى الحمله قلبا و قالبا
لانه بجد الموضوع ده مش ممكن يحله غير الشباب انا عندى اعتقاد فى كده
تحياتى

sherif gharib said...

the prince
انا معاك يا صاحبى
ماحدش فينا له دخل فى خلقه
يعنى ممكن يكون فعلا الثعبان مالوش دخل فى انه خلق ثعبانبس لو بصينا
على الانسان هو لوحده اللى يملك انه يحدد شخصيته زى ما هو عايز
تحياتى و الف مبروك على البلوج يا عصام يا فنان

sherif gharib said...

حسام
يمكن تكون ديه وجهه نظرك يا حسام و ليها اكيد احترامها
بس صدقنى مش دايما بيكون افضل انك تبات مغلوب لانه ببساطه احيانا بيكون انك تبات غالب افضل من انك تعيش فى عذاب او ان حد ياخد دخ موقف عليك
ممكن يسببلك جرح
بس فى النهايه كل واحد حر فى اختيار طريقه حياته

أحمد سلامــة said...

انت مقولتش يا شريف انت اخترت ايه من الاول
بس انا رايي
انك اخترت السلم
--------------
بحب انا القصص اللي فيها حوارات متبادلة بين اكتر من طرف
لانها لو حتى كانت مش هادفة بتبقى مسلية
ودي عجبتني
تسلم يا صديقي
معلش انا اتاخرت عليك جدا

smraa alnil said...

سؤالك صعب اوي
يا شريف

بس اللي اقدر اقوله
ان الانسان علي مدي تاريخ حياته
بيكون عصفور وشجرة وسلم وتعبان بالاضفه طبعا للرجل

يعني احنا بنتقمص الدور دة في اي فترة من فترات عمرنا وعلي حسب الموقف اللي بنتعرض ليه


انا عن نفسي هقوم بدرو الصويت

ايوة
يعني اني اصوت واجري
:))

نفسنا said...

ندعوكم لزيارة العدد الثالث من مجلة نفسنا
ولمن لدية هواية الكتابة ويريد المشاركة معنا نرجو منه مراسلتنا
nafsena@gmail.com

sherif gharib said...

احمد سلامه
انا و الله ما كنش قصدى يا صاحبى انها تطلع فى صوره قصه مرتبطه باشخاص و بس هيه كانت حاله كده و طلعت فى هيءه موقف بشخصيات
انا على فكره ما اخترتش السلم و لا حاجه انا لو هختار هختار انى اعيش كل حاله من الشخصيات حسب وضعها فة موقفها فى الحياه يعنى حسب المود
تحياتى و شكرا على الزياره بعد الغيبه ديه كلها

sherif gharib said...

سمرا النيل
اجابتك منطقيه الى حد بعيد يا انجى
بس اللى انا عايز اعرفه منك هل احنا بنختار احنا عايزين نبقى ازاى تبع الموقف و اللا اللى بيحدد ده هو ظروف الموقف نفسه على مدار رحله الحياه
و بعدين انا مش عارف ليه لما بيكون السؤال خاص باللى بيدور جوانا و بتصرفاتنا فى عالم المواقف بيكون علينا السؤال صعب ليه بنهرب من اجابه المفروض ان كل واحد فينا عارفها لانها ببساطه شخصيته اللى جواه
تحياتى

el_assel said...

شيكـــــــــو
اعتقد ان انا كنت حاختار ان انا اكون اللي بيتفرح علي المشهد
علشان انا معتقدش ان انا احب اكون واحد بياذي من غير ما يحس ولا واحد تتجرح كرامته علشان ناس تانية تتبسط ولا احب برده اموت لمجرد ان انا حسبتها غلط وكمان مارضاش اكون واحد ما يعرفش الناس اللي قدامه وبياخد بس بالمظاهر
وبـــــــــــس

el_assel said...

شيكو
انا قولت اسيبلك تعليق تاني علشان بقالي كتير ما كتبتلكش
بس والله انت عارف اللي فيها يعني
وخلاص

sherif gharib said...

الاصيل كريم
انت يا صاحبى اخترت انك تكون المتفرج يعنى اخترت انك تتابع الحياه من بعيد يمكن ده هيجنبك كتير قوى لانك بكده هتبقى انسان بعيد عن الصراعات المختلفه
تحياتى و نورتنى و بلاش الغيبه ديه يا كيمو

ALEXANDER said...

شيكو
شوقتنا ونسيت تقلينا انت
تحب تكون مين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا غير الكاتب
وحشنى جدا جدا
اشوفك قريبا
تحياتى

sherif gharib said...

alexander
انا اللى احبه يا حسام انى اعيش كل حاله باللى نا احب اكون فيه
يعنى مش حد معين لان الواحد لو عش بحاجه وحده اكيد موده هتغير لو ما كنش عنده المرونه الكافيه اللى تخليه قادر انه يتأقلم مع اى ضغط او ظروف ممكن يتعرض ليها
سلام يا نجم

ALEXANDER said...

شيكو
مش هتكروتنى
انا اقصد فى المشهد ده فى الموقف ده
مين مع مين؟؟؟؟
شورلى على شريف فى المعركه دى
اوك ابقى عدى ......عشان يهمنى رأيك....