Thursday, August 16, 2007

شربه الماء لا تساوى حياه


القصه بدأت فى يوم كنت اشعر فيه باشياء غريبه بداخلى حيث كان اليوم الذى سبق يوم احداث القصه ملىء بالازعاجات النفسيه التى بدت لى و كأنها ناقوس الخطر للانذار بحدث يمكن ان يكون حدث هام

فقد انشغلت يومها باحداث من الصراعات ملخصها هو رغبه جميع الافراد بالانفراد الشخصى عن المصلحه العامه و هذا ما ازعجنى كثيرا حتى انتهت الليله و اتى الصباح الذى يفترض له انه نذير لمحو كل احداث الامس و جائت الفكره من احد الاصدقاء بقضاء عده ساعات على شاطىء هذا البحر الذى اعتدنا ان يكون ملتقى لنا عندما تنمو رغبه الصيف بداخلنا و كانت الموافقه جماعيه و لا ادرى لماذا كنت يومها اشعر بعدم الرغبه فى ذلك و لكنى لم اظهر هذا فما الداعى لتلك الخرافات التى اجدها بلا مبرر بداخلى

و هنا قام الجميع و تم تحضير كل شىء من الاغراض و خلافه لمتابعه احداث هذا اليوم

و التف الجميع تحت ظل تلك المظله الصغيره هروبا من حراره الشمس الحارقه فى الصباح الباكر

و بعد عده مداولات اتفق الجميع على ملاطمه الامواج و كانهم يريدون القاء كل هذه الاحمال لها تحت شعار اليوم بحر و رمال و غدا احمال جديده

و نزل الجميع الى المياه ماعدا انا و فرد اخر

بالنسبه له كان الدافع لعدم النزول هو مجرد متعته فى الجلوس و تامل من فى الماء اما انا فلا ادرى ما هو دافع تلك الرغبه فى عدم مشاركتهم على الرغم من اننى من مدعى اننى اسكندرانى و عيب يعنى انى ما انزلش معاهم

و بعد عده محاولات من المقاومهلم استطع منع نفسى من ان القى انا الاخر بكل ما لدى بين ثنايا تلك الامواج بالفعل اشتركت معهمو اقنعت الاخر بان يقوم بذلك معى و نزلنا نحن الاثنين

و و بمجرد ملامسه ارجلنا للماء حتى سقطت فى هستيريا من الضحك على صديقى هذا فقد رايته و كانه طفل صغير يجبره والده على النزول الى الماءو عندما تعمقنا فى الداخل و لماذا لا و انا دائما ارى نفسى ابعد ما يكون الى الشاطىءو عندها نظرت الى صديقى و رايته و كانه حقا يريد ان يقول ان هذا يكفى و انه لا يريد تلك المغامره و عندها انهمكت فى ضحكاتى و كان ما لا انتظره

حيث بمجرد التفاتى و اتت موجه عارمه لم اشعر بها اللا و المياه تملىء اعماقى انا كانت مجرد شربه مياه و لكنى احسست و كأننى شربت كل هذا المحتوى من المياه و حينها احسست اننى غير قادر على التنفس نعم حينها احسست اننى عاجز عن مجرد التقاط بضع الذرات من الهواء

و حينها توقفت كل ملامح الحياه لدى فقد ظللت ارتفع و انخفض فى المياه و كأننى رافض لان تكون نهايتى هكذا

اما صديقى فقد خيل له اننى امثل تلك القصه القديمه للشاب الذى ظل يكذب انه يغرق حتى ظن الجميع فى المره الاخيره انه مازال يمارس كذبته مع انه كان حقا يغرق فى تلك المره

و بعد ان اخذ ذلك الموقف دقيقه تقريبا من الزمن احس فعلا اننى لا اختلق ذلك الموقف و انه ليس للدعابه و هنا كانت اللحظه الحاسمه عندما سمعته ينادى فرد اخر ممن كانوا معنا و لم اشعر بذلك سوى بنفسى على الشاطىء و كلهم حولى و انا اطرد المياه من فمى و كاننى اقول لها معترضا لا لن تكونى انتى السبب فى نهايتى

و حينما استعدت قدرتى على التفاعل مجددا لم اسمع منهم سوى كلمه واحده

ايه يا عم فيه ايه

و حينها لم تجد الكلمات جدوى معى لكى اشرح الموقف من جديد و حينها طلبت ان انفرد باقى اليوم مع نفسى و طلبت منهم اللا يشغلوا بالهم بما حدث و ان يتابعوا يومهم كأن شيئا لم يحدث

و حينهااحسست بكثير جدا من الاضرابات التى كانت بداخلى شعور لم اشعر به من قبل مزيج من الخوف و التمرد و الحيره و الندم

لقد كانت حقا هى نهايتى لولا القدر الذى نجانى من ذلك الموقف و حينها ادركت حقا ان تلك الحياه لا تساوى شيئا على الاطلاق فمجرد شربه ماء يمكن ان تنهيها و هنا تذكرت كل من هم فى حياتى

تذكرت من ظلمتهم فى يوم و من سوف يتذكرنى اذا كانت هذه هى النهايه و ظللت بعدها ليوم او يومين اشعر اننى فى حاله من السخط و

اللمبالاه من كل الاشياء و لم يكن يخطر ببالى سوى عيناكى انتى ايتها الحبيبه التى انتظرتك طويلا ماذا كان سيكون الحال وانا فى لحظه كان يمكن اللا عيناكى التى هى سر وجودى و وجدانى

هل كنت ساصبح حينها مجرد حاله مرت عليكى فى حياتك

ام ساحيا كتلك القصص الخياليه بالنسبهلكى يا من كنتى يوما لغزا كم حاولت فك طلاسمه

و ادركت حينها حقا ان شربه الماء يمكن اللا تساوى حياه


33 comments:

smraa alnil said...

شريف

اولا حمداله علي سلامتك يا بطل

انا مجبرة الاحساس دة

بس كويس انك فقت
مش عارفة ليه عندي احساس ان ربنا سبحانه وتعالي عمال يبعت لينا في انذارات ورسايل بيقولنا افهموا بقي
جايز نفهم في يوم
لكن تاني يوم وكان شئ لم يكن

انذارات كتير اوي
بس مين يتعظ

الحالة اللي انت فيها انا كمان كنت بمر بيها وتقريبا لازلت امر بها

تعالي نعيد حسابتنا كدة
ونشوف الحياة هتوصل بينا لفين

وتاكد من اتيان حبيبتك

فقط اصبر

وحمدالله علي سلامتك تاني يا قمر

sherif gharib said...

سمرا النيل
انا سعيد جدا انك اول تعليق لانى كنت عارف انك ممكن تحسى باللى انا كنت فيه
صحيح ان كتير قوى من الانذارات بتيجى للواحد فى حياته و بالرغم من كده ما حدش بيتعظ يعنى الانسان خطاء بطبعه
و الف شكر ليكى يا جميل على سؤالك ده و ربنا يكفينا من الذنوب اللى مغطيانا تحياتى يا جميل مره تانيه

إنسان || Human said...

الغرق
تلك هي اللقطات التي صورت أمامي عندما قرأت تلك السطور ...ذلك الضعف والوهن ..كم انت ضعيفا ايها الإنسان ..
أمام ذلك العملاق ..تتلاعب به الأمواج كدمية مسلوبة الإرادة ,,
مجرد رسالة ..بعدها تنظر الى الأمور بطريقة مختلفة قليلا
............
be careful
وحمدالله على السلامة ياسكندراني

layal said...

الحمد لله علي السلامه
خلق الانسان ضعيف لكن سبحان الله لا نشعر بذلك الا في الاوقات العصيبه

ayman_elgendy said...

سلامتك يا صاحبي

مكنتش حتموت ولا حاجة...متخفش...العظماء امثالنا لا يموتوتا تلك الميتات العادية

:))


عايز اشوفك يا عر.....ولا بلاش

sherif gharib said...

human
اولا اشكرك جدا على زياره مدونتى المتواضعه
ثانيا اللحظات اللى انا عشتها بجد كانت مؤلمه جدا لانها بتبقى عباره عن مجموعه من الصراعات جوانا و اكيد فيه كتير من المعانى اللى بنفقدها و بتضيع جوانا و فى نفس الوقت كتير من المعانى بتصحى فى نفس الوقت لاننا بنكون متناسيين ليها
تحياتى ليكى

sherif gharib said...

layal
انتى عندك حق احنا بنبقى عايشين فى غفله لغايه ما بتيجى حاجه بتصحينا مره واحده و كالعاده الانسان دايما بينسى تلك اللحظات و غروره بيورله انه ممكن يكون فعلا دايم فى الدنيا
تحياتى

sherif gharib said...

ايمن الجندى
يا صاحبى انا اللى هموت و هشوفك بس انت عارف انا و الله مش عايز احطك فى اى موقف مالوش لازمه انا قولتهالك قبل كده ريح تستريح
و بلاش قله الادب و اللا اقولك اشطه حلوه برده
تحياتى يا نجم العظماء

NeRmeeN said...

حمد الله على سلامتككك يا شريف

والله احنا فعلا ولا حاجة وشوية هوا او مية ممكن يموتونا

حمد الله على سلامتك ..وحلوة وقفتك مع نفسك دى..ممكن واحد غيرك كان فوت الموقف ده و قال الحمد لله و خلاص

تحياتى

3LY said...

ازاي انا ما اعرفش
سلامتك و الله ينور

أحمد سلامــة said...

لعبة الموت والحياة
هي هي لعبة الحب والكره
انت تحب
انت تحيى
لاحظ اني لم اقل مرتبط
فقط تحب
ايما كان نوع هذا الحب
ولو جماد
اجمل ما في قصتك هذه
الاخلاص النزيه للحبيبة
حتى لحظة النهاية
اراهن انها ستحسد عليك كثيرا يا صديقي
بوست كلو اكشن وحركات
حمدالله على سلامتك
ومتلعبش بالمية
:)

نهر الحب said...

حمدا لله علي سلامتك انا اتخضيت خالص

بس احلي حاجه انك كنت خايف لا تروح منك عينيها

sherif gharib said...

نرمين
الواحد مش بيفوق اللا لما بتيجى حاجه تطلعه من الى فيه
و فى النهايه بيكتشف انه ضعيف قوى و اى حاجه صغيره ممكن تنهيه
الله يسلمك يا جميل و ربنا يعفينا انشاء الله
تحياتى

gohayna said...

طبعا اولا حمدلله علي السلامه

ثانيا دا جزاء الي يروح البحر من غير اصحابه المدونين


مش تعزم طيب يعني


؟؟؟

ثالثا

كتير اوي بيحصل للانسان موقف يغير حياته

ويعيد طريقه تفكيره
من اول وجديد

يشوف الي فات ويفكر في الي جاي

تتركز كل امنياته الي ممكن تظهر فجأه
كدا

في دقيقه بتكون فاصله بين الحياه والموت


الدقيقه دي بتعيد ترتيب وصياغه الكتير من المفاهيم جوانا

بس الي لفت نظري

انك في الدقيقه دي افتكرت
حبيبتك

وجالت في عقلك افكار كتير

عنها


ياتري من بعدك هتعيش ازاي
بعد الشر عليك طبعا



ويا تري هتكون
ذكري تجول في خاطرها

ولا هتفضل ملازمها
طول عمرها



انا طبعا اتمنالك كل الخير

واتمنالك انك تعيش معها في سعاده

لاخر عمرك وتبقي متهني

واتمنالك طبعا

ان اللحظه دي تكون استفدت منها كويس

وتحاول تعمل كل الي بتتمناه في الدنيا

واهم حاجه بقي

اهم حاجه بجد

انك متنساش صحابك المدونين تاني يا حج

عيب عليك ابقي اعزمنا يا باشا

حمدلله علي سلامتك مره تانيه

تحياتي

همس الليل said...

حمدله على سلامتك

صعبه اوى اللحظات اللى بتحصل عشان ربنا ينورلنا اننا بعيد عنه

دايما ادعى ربنا يحسن ختامنا مهما كان صغر سننا

ومكنتش اعرف انك اسكندرانى
مش عيب عليك بردواسكندرانى وتغرق فى شبر ميه ههههههه

على فكره انا اسكندرانيه وبردو بقالى اكتر من 13 سنه منزلتش الميه ههههههه

ALEXANDER said...

ايه يا عم السمكه مالك يا راجل الزمن اتغير بقى اخرتها كده نعرف الخبر من الجرايد زى كل الناس هو طبعا تقصير منى ومنك برضه ده مكنش صميت وبيض وجبنه
بص انا مش هقلك حمدله على السلامه عشان انا عندى امل انى اشوفك بكره
وعموما
عن موضوع البنيه اياها
معلش يا صحبى مفيش بنت بتزعل على حد الايام دى
البنات كلها تحولوا الى تكسيات
الشاعر بقت تجاره
الاخلاص نادر الزمان ده
عموما اتكل انت واوعدك هخدلك باى منها واوسيها ومتقلقش بس هم يومي
مش هكتر يا عم عشان متتخنقش منى
انت فهمنى طبعان

شيكوا انت طبعا عرفنى وفاهم
مش هعملها اكيد
سلام...............

sherif gharib said...

gohayna
الله يسلمك يا حميله
و الله جت بظروفها بس انشاء الله المره الجايه ان كان فيه مره تانيه العزومه كلها عندى
ثالنيا بقى انتى معاكى حق جدا اللحظه ديه لما بتيجى بيبقى الانسان فى وقفه غريبه مع نفسه بيعيد فيها كل حساباته و فى الاخر يا اما بينساق لطبيعته البشريه فى الاستمرار و كان شيئا لم يكن و احيانا بياخدها موقف بيراجع فيه كل اللى فات
تحياتى ليكى و ما تنسيش بقى المره الجايه

sherif gharib said...

همس الليل
انا بعلنها و الله ان المره الجايه هعمل بوست خاص دعوه لكل الناس ههههههه
الله يسلمك يا اسكندرانيه
و ربنا يسمع منك يا رب
و الله يا بنتى انا كنت ساعتها مش شايف قدامى حاجه و ربنا ما يحكم ان حد يشوف اللى انا شوفته
ياه 13 سنه يا قلبك
خلاص بقى المره الجايه نكسر الرقم ده
هههه
تحياتى يا نجمه اسكندريه

sherif gharib said...

حسام باشا
هى جت بظروفها و الله يا حسام
بس انا عايز اقولك حاجه موضوع الاخلاص ده مش بقى عند البنات بس بقى طبيعه عامه يعنى المشاعر كلها لما بتتحول لتيك اواى بيبقى مالهاش معنى علشان كده لما بتكون فيه حاجه خالصه بتبقى غاليه قوى علينا
تحياتى يا باشا

sherif gharib said...

احمد سلامه
يا صديقى انت محق حيث ان حياتنا مليئه بكل التضاربات التى نجهلها و لا نلتفت اليها اللا عند لحظه معينه
و حتى ان غابت لكن صدقنى انها ستاتى فهذه هى سنه الحياه
اشكرك جدا على المجامله يا باشا و ربنا ما وريك الحركات و الاكشن ده
هههههههه
تحياتى

sherif gharib said...

على
معلش يا مؤسسه هى جت كده و الله و بعدين انت اللى غايب يا عم
و عموما نورتنى يا على و يا ريت ما تبقاش اخر مره
تحياتى

sherif gharib said...

نهر الحب
الله يسلمك يا صديقتى العزيزه
الخوف نابع من اللهفه حتى و ان كان حلم جميل من حقى ان اتمسك به حتى القاه
تحياتى يا بنت اسكندر

Radwa said...


شريف
مش عارفه هتصدقنى لو قلتلك ان دا برده اللى حصلى فى البحر السنه دى انا فعلا كنت هغرق ونزلت تحت الميه وانا ما بعرفش اعوم اساسا بس اول حاجه جت فى بالى وانا فقدت القدره على التنفس والرؤيا انى اتشهد فى نفسى كمان لانى مش عارفه انطقها من كميه الملح اللى شربتها بس الحمد لله ربنا نجانى لعلها رساله

المهم ربنا نجاك وحمد الله على سلامتك يا شيري بس عارف اجمل حاجه يا شريف انك كتبت الموضوع دا
على فكره تعليقى متأخر لمجرد ان النت بايظ خالص والنسخه تعبانه انا اسففففففه

sherif gharib said...

العزيزه جدا سندريلا
اولا انا كده هقولك الف سلامخ عليكى بس متاخره قوى
ثانيا انا و الله ساعتها حسيت انى قعلا ببعد بعينى عن الدنيا
و خمسين الف حاجه حصلت فى نفس الوقت افكار كتير قوى
بس الحمد لله عدت على خير عمر الشقى بقى
و انا و الله سعيد جدا ان انتى جيتى تحياتى يا نجمه

مريم said...

الف سلامة عليك يا ابو اسكندر
بس تعرف انا فى فترة قربت من الموت وكنت حاسة انى مش حاسة بحاجة مكنتش بفكر ولا بسترجع ذكريات كنت مصدومة جدا من المرض
بس تعرف انا وقتها منكتش بحب وده مؤلم اوى انا دلوقتى رغم ان حبيبى سابنى بس حاسة انى لو مت هموت وانا بحبه وده معناه انى ممكن اقابله فى الجنة
اسوأشئ فى الدنيا القلب الخالى

الوردة السوداء said...

لسة بدرى

متقلقش

angelic devil said...

شكله كدة باب النجار مخلع
مش عيب يا اسكندراني
ع كل حال
انا مش حقولك حمد الله ع السلامة عشان اتقالت كتير اوي
و تلاقيك زهقت كمان من الله يسلمك
انا حقلك عمر الشقي بقي

اما بقي لانسبة لحالة عدم رغبتك في نزول الميه في الاول
فانا اللي عاوزة اسالك
تفتكر من ايه يا دكتور؟؟؟
انا عندي نفس الحالة دي
و بترسي ع نفس النتيجة
اني بنزل بعد شوية محايلة
بس تفتكر ده ملل
و لا زهق من كتر ما احنا شايفين البحر
و لا زهد في متع الدنيا
و لا مجرد احساس لا ارادي مننا بالخروج باعماق النفس
الي عالم لا حدود له من الصفاء ة النقاء
كالافق الذي نراه عند الجلوس علي شاطئ البحر
و الهروب من عالم يملؤه النفاق و الرياء و الاكاذيب

اما بقي علي صلب الموضوع و هو لحظة الغرق(لا قدر الله) و الخواطر اللي جت في بالك ساعتها
فده جرس
معناه حجات كتير اوي
معناه ان ربنا موجود... متنساهوش
متبعدش عنه
محدش باقي الا وجه الله عز و جل
معناه انك زي ما اتظلمت... فظلمت
زي ما اتجرحت...فجرحت و قسيت
متجيش علي حد الا علي نفسك
لانها الوحيدة اللي ممكن تغفرلك
معناه ان الحقيقة الوحيدة اللي في حياتنا اللي ممكن نصدقها من غير تفكير هو الموت
معناه انك تحاسب نفسك من وقت للتاني
عشان متجرحش
عشان متظلمش
عشان تختار صح
عشان تكون حد صح
عشان تعرف انت رايح فين و جي منين
معناه ان الصداقة اللي بجد من اهم معاني الحياة
لان لولا اصدقائك كان زمانك في خبر كان



اما علي عيون حبيبتك فهي مجرد عيون تذكرتها وقتها
ممكن علي العيون دي تركب اي وش يعجبك
مش حتفرق كتير
المهم تستمع بالحب
و تعرف ازاي تخليه دواء تداوي بيه جرحه
و علي راي وردة
"داوي الهوي بهوا... و خدم الداء الدوا
معلش طولت عليك
بس حنعمل ايه
تحياااااااااااااااااااااتي

LAMIA MAHMOUD said...

حمد الله على سلامتك يا شيكو
فاكر شيكو دي ولا اية يا معلم

ابقى خد بالك من نفسك يا شريف وربنا ستر .. في ناس عايزيينك يعني

:)

sherif gharib said...

الورده السوده
انا مش قلقان و الله انا بس اتفاجات
شكرا ليكى يا جميل

sherif gharib said...

angelic devil
الف شكر ميرسى ليكى يا باشا
و الله يا فينو مش عارف بس اعتقد اننا بنلاقى متعتنا اننا نفضل قدام البحر اكتر من اننا نغوص فى اعماقه يعنى انا بحبه كده اكتر
الحقيقه الوحيده يا فينو هى ان احنا عايشين و طالما لسه فينا نفس يبقى لازم نعيش نعيش بقى زى ما مكتوبلنا نعيش
المهم اننا نلاقى اللى حوالينا و نحافظ عليهم
تحياتى ليكى يا باشا

sherif gharib said...

لميا
ايوه فاكر طبعا يا معلم بس مش عارف حاسس ان انتى بتالسى عليها
عموما انا متشكر جدا على السؤال و بصراحه مش عارف مين دول اللى عايزينى
تحياتى ليكى يا باشا
ما تبقيش تغيبى كده

Radwa said...


شريف البوست الجديد بتاعى نزل عايزه رأيك اكيد

LAMIA MAHMOUD said...

اكيد يا شريف بهرج .. ما انت عارف رأيي في حوار شيكو ده;)