Tuesday, September 18, 2007

لست انا و لكنه مود


يانا يا دنيا يانا

هحكى بامانه

على قصه كانت فوق الارض

يانا و وشوش حزانه

ارواح جبانه

عيشينها بالطول او بالعرض

ايام و سنين بتفوت

احلام عماله تموت

و الخوف ساكن جوانا

موجود مش راضى يموت

ناسيين الدمعه الجارحه عيون الناس

معقوله الحلم هيهرب منا خلاص

تايهين فى حضن الليل

و غيامه مغطينا

بنقول ده امتى النور

يجى ينور عتمه ليالينا

ناسيين الدمعه الجارحه عيون الناس

معقوله الحلم هيهرب منا خلاص

ماشيين فى دروب الكون

و سدود بتمنعنا

عايشين فى كلام حواديت

و حاجات مالهاش معنى

ناسيين الدمعه الجارحه عيون الناس

معقوله الحلم هيهرب منا خلاص

22 comments:

Manora said...

شريف يسعدنى انى اكون اول واحده تعلق
هى القصيده جميلة جدا و حزينة ومؤثره
بس مش عارفه ليه محسيتهاش اوى زى التانيه!
يمكن علشان لست انت ولكنه المود!!

Radwa said...


شريف القصيده جميله ولا كلمه لها كلمات ومعانى تحفه بجد
بس فعلا يا شريف من غير زعل ناقصها الاحساسا ليه معرفش او يمكنعايزه تتطول شويه بس اول ما مره ما اسرحش مع كلامك بس لا يمنع انها جميله القطعه الاولى والاخير جميييييييييييله
بس برده بوست هايل قوى فى معناه بس كان عايزه لمسات شريف غريب

sherif gharib said...

manora
و انا كمان يسعدنى جدا انك تكونى اول تعليق
بصى يمكن انتى ما حسيتيهاش لانها فعلا مش كلماتى انا هى كلمات شاعر تانى يعنى ديه اغنيه انا سمعتها و ساعتها حسيتها قوى علشان كده حبيتها
سبحان الله
على فكره انا مبسوط قوى علشان حاجه تانيه
ان الناس بتعرف الحاجه اللى انا كاتبها من غيرها يعنى بقت بتحس باسلوب معين لما بعبر عن حاجه انا اللى كاتبها
تحياتى و شكرا ليكى جدا

sherif gharib said...

sendrella
شكرا يا باشا و الله انا مش عارف اقولك ايه فعلا هى مش كلامى انا بس يمكن انا حسيتها قوى لما سمعتها علشان كده حبيت انى اكتبها
و زى ما قلت لمانورا
انا فرحان جدا لان انتى كمان بقيتى بتعرفى اسلوبى فى اى حاجه انا بكتبها
شكرا ليكى جدا و تحياتى يا باشا

LAMIA MAHMOUD said...

nice ya sherief

well done

kol sana w 2enta tayb

تــــ(حـنة)ــــر said...

بعد السلام
انت بجد المرة دى
مبدع
مبدع
مش عارفة اقولك اية
اكتر من انى بجد لسة سأل نفسي نفس السؤال اللى انت بتقولة
معقوله الحلم هيهرب منا خلاص
تفتكر
يعنى خلاص !
انا بقول لأ
يا سيدى اكيد بكرة اللى انا مستنياه جايا

يلا
خير
تحياتى
تمر حنة

تــــ(حـنة)ــــر said...

على فكرة انا غيرت اسم المدونة بتاعتى
شوف كدة وقولى رأيك
اوع تنسى
تمرحنة

angelic devil said...

يا مجروحين و نقول رضا
يا مغصوبين و نقول قضا
و ما بين توهتنا في الحياة
و ما بين املنا في النجاة
نصرخ بعلو الصوت و اه
يرجع جواب الصوت صدي

عايشين في كلام حواديت
اكتر جملة لفتت نظري بجد
مع ان الموضوع كله عجبني يعني
بس هل احنا مدركين فعلآ ان كل دنيتنا دي حدوتة
يا تري حتبقي ايه نهايتها؟؟؟
يا تري حنوصل بجد للحبكة الدرامية اللي احنا نتمناها؟؟؟
يا تري مين ابطالها و حتبقي كام جزء؟؟؟
يا تري و يا تري و يا تري
و نصرخ بكل الاسئلة
و يرجع جواب الصوت صدي


بوست حلو اوي
تحيااااااااااااااااااااتي

NeRmeeN said...

ازيك يا شريف

ميرسى على مرورك فى مدونتى وعلى كلامك ...كنت هقع من على الكرسى من كتر النفخة اللى انا كنت فيها وانا بقراه :)

مالك يا شريف ...كتباتك فى الفترة الاخيرة بقت حزاينى اوى يا فسوانى :ي

بقى بالذمة فى حاجة تحزن! :ي ولا تكئب !:ي

يلا الحمد لله على كل حال

تحياتى

sherif gharib said...

لميا محمود
شكرا يا فندم على زيارتك
انتى فينك يا بنتى بقالك فتره مش باينه يعنى
كل سنه و انتى بالصحه و السلامه
تحياتى

sherif gharib said...

تمر حنه
شكرا يا باشا على المجامله الحلوه قوى ديه
اما بالنسبه للاجابه على السؤال
انا شايف انه ما ينفعش ان الحلم ينتهى لانها هتبقى نهايه لكل حاجه
نهايه حتى لكيان
الوجود نفسه لانه حتى ده مجرد حلم بردهخ
تحياتى

sherif gharib said...

فينو باشا
على فكره انا برده اكتر حاجه بحبها فى القصيده ديه هى نفس الجمله
يعنى فعلا احنا بقينا عاشين فى حكايات و حواديت و حاجات و خزعبلات مالهاش اى معنى
مجرد قيود احنا اللى حطيناها او عادات ماشينن وراها او حتى خزعبلات تانيه خلت دماغنا هتنفجر من مجرد فكره اى احمال اضافيه
تحياتى يا نجمه

sherif gharib said...

نرمين
يا بنتى لا شكر على واجب انتى ابدعتى فى حاجه قولتلك راىى فيها
مافيش و الله يا نرمين بس يمكن هو موود معين ساعات الواحد بيمر بيه بيبقى محتاج انه يخرجه لمجرد انه ما يطولشى معاه
و على رايك مافيش حاجه تستاهل انها تحزن او تكئب
هههههههههههههه؟!
تحياتى

فقاقيع كلام ـ شروق الشمس said...

جميلة جدً ماشاء الله

أول مرة أدخل المدونة هنا

بس ماشاء الله رائعةبجد

جزاكم الله خيرا

sherif gharib said...

فقاقيع الكلام
اشكرك جدا على الزياره و على المجامله الحلوه ديه و اتمنى انها ما تكونش اخر مره
تحياتى

نهر الحب said...

جميل قوي انت ضميرك صاحي علي الاشعار كده ليه

جميييييييييل

تحياتي

sherif gharib said...

نهر الحب
شكرا يا باشا
و الله الموضوع مش مترتب بس هى بتبقى مساله موود ميعن بيطلع زى ما بيطلع
شكرا ليكى يا نجمه اسكندريه و تحياتى

kaed said...

شريف العزيز
الأول كل سنة وإنت طيب ورمضان كريم
أية الكلام الكبير دة يا مان
بس حزين شوية ولا إية

tota said...

اكتر من مره بدخل واقرا البوست بتاعك ومش بعرف اعلق عليه وبخرج تاني واديني بكتب وبرضوا مش عارفه اقول ايه اقولك عندك حق ولا اقولك كلمات رائعه ولا اقولك اختيار مميز لذوق بالتأكيد مميز ولا اقولك ايه؟؟
------------------------
اتمني انك تكون بخير ياشريف وبتمنالك كل السعاده وراحه البال
--------------------
ملاقيش عندك فانوس سلف :)لحد اخر الشهر؟؟
سلامي ليك

sherif gharib said...

kaed
و انت بالصحه و السلامه يا نجم
الموضوع مش حزين اللا اذا اعتبرنا ان اللى بقى بيجرى كله حزين او اننا فعلا اتعودنا ان اللى بنشوفه بقى هو العادى بالنسبالنا
تحياتى يا نجم

sherif gharib said...

tota
انا بقى اللى دلوقتى مش عارفق اشكرك ازاى على التعليق الجميل ده و على المجامله الحلوه قوى ديه
و بالنسبه لموضوع الفانوس يا ستى مقدور عليه
بس يبقى قبل العيد بقى
تحياتى يا نجمه

Anonymous said...

hi! [url=http://esnips.com/web/minnaregina/]Hello. And Bye.
[/url] http://esnips.com/web/minnaregina/ free nude video clips of milfs
thanks!
free nude video clips of milfs