Saturday, February 17, 2007

انا بايعه القضيه

صدفه غريبه جمعتنا ثلاثه من الاصدقاء على شاطىء البحر فى اول النهار
نحن فى انتظار الرابع لتكتمل المجموعه بعد ان جمعنا احدنا و ذلك لحالته النفسيه المنحدره
على احد الكراسى العلويه نجلس
و بالصدفه كانت هناك تلك الفتاه
هى جالسه غير مباليه بنا تماما نراها منشغله تماما بما يدور بداخلها من الهموم التى نقدر لها فيها و حدتها و انشغالها
و لكن الملفت اننا نراها تشعل سيجارتها تلو الاخرى فى طريقه هستيريه غريبه
دفع ذلك فضول احدنا فقرر ان يقطع عليها وحدتها و صمتها فتتدخل قائلا
ايه يا بنتى انتى بتنتحرى و اللا ايه
و كانت الايماءه و الامتعاض على وجهها معلنه رفضها الحديث
و لكن الثانى اعلن رفضه رفضها ذلك فتتدخل مع الاخر فى الحديث و اظن انها وجدت فيه القابليه للحديث معها فقالت
و النبى سيبنى فى حالى انا فيا اللى مكفينى
و بدات الكلمات تتنازل على شفتيها جاذبه الحديث
و كأنى ارى مشهد من فيلم اجنبى قديم حين تجمع الصدفه البطل و البطله فى احد المتنزهات و كل منهما يجمع فى داخله احزانه و همومه
و يتبادلان الحديث
و كانت اول كلماتها انها جالسه فى نفس مكانها منذ السابعه صباحا
و كان طلبها التالى
سيجاره
و اشعلتها و كانت كلمتى الوحيده
يا بنتى اللى انتى شيفاهم دول كل واحد فيهم جواه هموم الدنيا حاولى تفكى و تهونى على نفسك
و بعد الكثير من الحديث
اتى الرابع و كانت كلمه احدنا
انتى ايه رايك احنا هنلف شويه ما تيجى معانا بدل ما انتى قاعده كده
و كانت الاجابه بالموافقه
و ركبت معنا
خرجت هى بعد مرور الوقت من حالتها و بدات فى الضحك معنا
و عندما توقفنا قليلا كان سؤال منا لها
احنا رايحين العجمى دلوقتى تحبى تيجى معانا
و كانت المفاجأه الكبرى
انها لا تمانع فى ذلك
و كانت اجابتها بكلمه
اوكى انا بايعه القضيه
فى البدايه لم نفهم تماما ماذا تعنى
و لكن بعد الحديث معها عن ظروفها قالت انها تعانى كثيرا من عائلتها و ظروفها و انها تفكر جديا فى ان تترك لهم الحياه و تعيش مستقلع عنهم جميعا
و بدأ الاسلوب فى التغيير من الضحك الى المداعبه منها
الى الحد الذى سمح ليظن كل منا انها ليست سوا مجرد فتاه ليل تحاول ان تتقن دور المسكينه لتنال ما تريد
و لكنها ليست كذلك
فهؤلاء لا يقومون بالدفع فى اى شىء بل يصرف عيهم فقط و هذا ما لم تفعله
فهى التى كانت تقوم بشراء الاحتياجات حتى لنا
و هذا ما دفع الدهشه بداخلى
هل هى تعلى معنى كلمتها
انا بايعه القضيه؟
و اذا كان الحظ قد اوقعها بنا فماذا كانت ستفعل لو وقعت فى ايدى ما ليس لهم ضمير
ماذا سيكون مصيرها
و هل هى حقا وصلت الى حد انها باعت نفسها حقا لمجرد التخلص مما تعانى
و يا ترى ماذا سيكون مستقبل هذه الفتاه و هل ستصبح واحده من مأت القصص عن هؤلاء الفتيات الاتى يقعن فى هذا الدرك الاسفل من المعاملات
و لا ادرى ماذا افعل معها بعد ان اعتادت على الاتصال بنا و سؤالها الدائم
هنعمل ايه النهارده
و قولها صراحه انها تريد ان تطفش اليوم قبل غد
و انها على استعداد على الاقامه مع اى منا
دون النظر الى اى حسابات
انا حقا فى حيره
و البدايه كانت كلمه
انا بايعه القضيه

18 comments:

change destiny said...

ايوة باعتها و في ناس كتير قوي باعوها و مجبتلهمش فلوس

ما أصل المصريين فضلوا يعقدوها على نفسهم حبة حبة لحد ما اتخنقواو باعوها.. مش المصريين بس

بس انا مصدقة انها مش حتقفل قوي كدة

مش عارفة اقول ايه .. التعليق بتاعي غريب قوي بس اعذرني اصل انا عذراها

smraa alnil said...

حاسة بيها
وبضياعها
بس صدقني مش مبرر
هي لازم تفوق
هي بتهرب من حياتها بس بطريقة غلط
الهروب مش كدة
حاولوا تساعدوها تملا حياتها بطريقة مفيدة
مش عارفة ازاي بس فكروا
وبعدين هي بتجيب الفلوس منين طالما هي مقضياها
مش عارفة اقولك ايه
خايفة اقولكم كونوا جنبها ياخدكم الشيطان في سكته وهي بايعها اصلا
وخايفة اقلكم ابعدوا عنها تضيع وتتوه
حاولوا تدوروا علي طريق تاني غير الخروج والسهر
جايز تكون اتعرضت لخدعه وفقدت حاجات كتير عشان كدة هي بايعه القضية
مش عارفة اقول ايه
بس خلي بالك انت من نفسك
طمني عليك

shahrzad_storry teller said...

حل المشاكل عمره مايكون بالهروب منها
أنا مش موافقة على الحال ده خالص
ده غير ان مش حتلاقي حد يحبك ويخاف على مصلحتك قد اهلك بس كل واحد بيحب بطريقته وانتو كنتو لازم تعقلوها أو تنصحوها بانها تعرض نفسها على طبيب
....شريف ماتحاولش تلمح لحاجة أهلك لتهلك

Radwa said...

على فكره انا كنت بسمع كلمة بايعه القضيه دى من صحابى فى الكليه ومش كنت بحبها ابدا بس كان قصدهم على المذاكره مش حاجه تانيه الموضوع كبير بقى اظاهر

ربنا يهديها ويهدينا جميعا

sherif gharib said...

uuuu

sherif gharib said...
This comment has been removed by the author.
sherif gharib said...

change destiny
يمكن يكون عندك حق فى احساسك بيها بس انا مش معاكى ان كل واحد يتعرض لاى ضغوط تكون التنتيجه انه يبيع القضيه
هى بنت انتى فاهمانى؟

الوردة السوداء said...

كل واحد ولله ياشريف فيه اللى مكفيه
مش اى حد يمر بظروف صعبة يبيع القضية يعنى

امال فين الايمان والصبر؟؟
قولها كدة
اسئلها
يمكن تكون باعتهم هما كمان

sherif gharib said...

smrraa alnil
و الله انا كمان حاس بيها جدا خصوصا انى عرفت ظروفها و اللى خلانى بجد واقف جنبها انها مصممه انها تحافظ على نفسها بس الخوف انه من كتر الضغوط انها تتنازل عن ده و ساعتها ماحدش هينفعها
تحياتى

sherif gharib said...

شهرزاد
انا عارف انك مش موافقه على ده بس انتى ما تعرفيش ظروفها انتى بتقولى ان الواحد مالوش غير اهله طيب يبقى ايه الحال لما الاهل نفسهم هما اللى يخلوكى توصلى لكده لدرجه انهم حتى ما يسألوش عنك اذا كنتى عايشه و اللا ميته
بصيلها من جوه شويه تحياتى

sherif gharib said...

سندريلا
اللى بتسمعيه من اصحابك حاجه و الموقف هنا حاجه تانيه يعنى اصحابك قاصدين انهم مكبرين دماغهم عايشين الحياه بس ديه قصدها انها فعلا لامابقاش يفرق معاها اى حاجه لدرجه انها ممكن تتنازل عن اى حاجه فى سبيل انها تعيش و بس تحياتى

sherif gharib said...

انا اكتر واحد عارف ان كل واد فيه اللى مكفيه بس الايمان و الصبر و حاجات غيرهم ةكتير بتنهار لما يلاقى الواحد ان كل الظروف ضده انه حتى ابوه و امه رافضينه لمجرد ان كل واحد منهم بقاله حياته الخاصه
صدقينى اللى ايده فى الميه مش زى اللى ايده فى النار

Anonymous said...

يا رجل

yara said...

البت ديه ضعيفة قوووووى و أنا موتى و سمى الضعفاء.. سيبوها.. اللى بيعوز يحافظ على نفسه بيكون ده قراره لوحده و اللى بيبيع القضيه ها يفضل بايعها حتى لو عملتولها إيه
أنا إحتقرتها و إحتقرت ضعفها و إحتقرت سلوكها

change destiny said...

لا مش فهماك

يعني ايه بنت

معندهاش احساس ضغطها مبيعلاش

مبتتبهدلش و تتمرمط و تعتبر كائن درجة تالتة

ربنا حيحاسبها و حيحاسبك حساب واحد

عقابنا عند ربنا

احنا بشر متحكمناش

yara said...

changy destiny:
he means that she is still vergine

sherif gharib said...

anomous
شفت ازاى

sherif gharib said...

يارا
انا مش معاكى يا يارا
يعنى اللى ايده فى الميه مش زى اللى ايده فى النار
يعنى تخيلى لو لقيتى نفسك بين يوم و ليله فى الشارع بصيلها من الناحيه ديه هتلاقيها مختلفه كتير قوى
تحياتى