Monday, February 05, 2007

خرجت عن شعورى

الموضوع بقاله اكتر من اسبوعين بدا بخناقه عائليه كالعاده طبعا الصوت عالى و هتافات الزعيق مغطيه على كل حاجه نقد
متواصل لكل تصرفاتى سواء جوه البيت او بره البيت
و كالعاده انا متمسك بحريتى فى اتخاذ اى قرار لانه ببساطه يخصنى انا لوحدى بس
عارف ان كل اللى بيحصل ممكن يكون زياده خوف عليا او حب زياده بس لما يوصل لغايه ان الحب ده يخنقننى يبقى لازم انى اقول لا لكل التصرفات اللى ما تناسيبش ان حد يتعامل معايا بيها
كالعاده خرجت عن شعورى و لانى عصبى جدا و لانى لما بوصل لمرحله معينه بفقد فيها اعصابى ما بشوفش بعدها
اتنرفزت و لقيتنى بدعى على كل حاجه ارفانى فى عيشتى حتى هما كاشخاص
انتهى الموضوع انى لقيت نفسى بضرب ايدى فى حرف الباب مع الزجاج و بعد دقيقتين لقيت ان اختى بتقولى انت مال ايدك ببص لقيتها كلها دم
طبعا انهرت قدام نافوره الدم اللى لقيتها فى ايدى و خصوصا ان ضغطى كان عالى ساعتها
توقعت ان كلهم هينسوا اى حاجه و هلاقيهم جايين جرى عليا
بس للاسف واضح ان اللى كنا فيه كان اقوى من اى اعتبار تانى
المهم جريت على العياده اللى جنبنا و انا بحاول انى اوقف سيل الدم ده
الدكتور فى الاول افتكرها خناقه
المهم فى الاخر لقيته بيقول انه لازم عمليه فى ايدى علشان يخيط العضلات علشان شافها متمزقه
و بدون تطويل لقيتنى ايدى ملفوفه بشاش ابيض كتير قوى
بجد صعبت عليا نفسى جدا و عشت فى حاله ما يعلم بيها اللا ربنا
مش بس لانى حسيت انى جرحت ايدى بس لانى حتى ما حسيتش باى حد جنبى الله هم اللا اتنين من اصحابى القريبين قوى
و برده فضل الحال زى ما هو عليه بجد انا زهقت من الوضع ده
حاسس ان كل واحد فينا واقف على رصيف و مستنى التانى يعديله
و فى النهايه كل واحد فينا واقف مكانه لا انا مقتنع بكل ارائهم و اللا هم كمان راضيين عن اى حاجه انا بعملها
و فى النهايه لا يسعنى سوى ان اقول
فليسقط الكبار و عالمهم و ليسقط جيلهم و لتسقط افكارهم
فليسقط هذا العالم كله
فليسقط او اسقط
فالحريه الوحيده التى تبقت لى هى ان اتركهم ان ارحل و سارحل فورا

27 comments:

الوردة السوداء said...

انا قولت برده ان غبتك دى وراها حاجة
ايه ياشريف
اللى بيحصل ده عادى جدا
وبيحصل فى كل دقيقة
انت بس حاول تخليك ذكى
يعنى حاول ترضيهم وفى نفس الوقت اعمل الى يريحك
كلمة حاضر بتريح
وعقوق الوالدين ده ذنب ربنا مبيغفرهوش

معنتش تغيب اوى كدة
وتقلقنا عليك
بجد ولله انا دخلت عندك كتير ومكنتش بلاقيك
المهم
الف سلامة على اديك
سلام

همس الليل said...

مش هقولك معلش ابوك وامك وبتاع واهلك والكلام دا
انا شاربه من نفس الكاس
تمزق فى الحياه لدرجه انى لما اتعب اوى محدش بيسال فيا كانهم بيقولو ياب تموت
عموما خاف على نفسك لان محدش هيبكى عليك يوم ما تتعب
صعب اوى شعو ان نفسك تصعب عليك
معلش حساها اوى

LAMIA MAHMOUD said...

مش لاقية كلام اعلق بيه غير الف سلامة عليك


كل البيوت كده والحل عمره ما كان الهرب اعتقد انك اقوى من كده .. زعلى راي الوردة السودا اعمل مش هنا
كلمة حاضر بتريح
ده قدرنا يا شريف محدش بينقي اهله

sherif gharib said...

الورده السوده
و الله انا عارف ان كلمه حاضر بتريح
بس لما بتكتر بتخنق لانها بتيجى على الواحد قوى
و كمان يمكن انا اكون اللى مش بعرف فى امور المسايسه دى قوى
بس ربنا يكرم
الله يخليكى يا رب و انا اشكك جدا على اهتمامك و بجد مش عار اقولك ايه
تحياتى يا جميله

sherif gharib said...

همس الليل
و الله يا بنتى اكت حاجه تتعب الواحد لما يحس ان المروض انهم اقرب الناس ليه يبقوا هما ابعد الناس
و انا ماليش فى امو المحلسه بقى و الكلام ده يعنى بفك منها بسرعه
و بعدين عادى بقى الواحد اتعود على كده
ربنا يحلها من عنده بقى
تحياتى يا اجدع اسكندرانيه

sherif gharib said...

لميا
انا عار ان ماحدش بينقى اهله بس المشكله لما تحسى ان اللى بيحصل ده جديد عليهم يعنى هما عمرهم ما كانوا كده اللى من فتره و المشكله انك لو حاولتى ترضيهم مره مش هتعرفى التانيه
ياللا بقى مطرح ما ترسى يا لميا
الله يسلمك يا لميا
و الله كنت مستنى انى اكلمك
واضح انك مشغوله جام اليومين دول
يا رب يكون خير
تحياتى

سابرينا said...

أول حاجه الف سلأمه عليك
بس عايزة أقولك حاجة صغيره
الواحد لما بيبقي عصبي بيعصب اللي قدامه ويعجز انه يوصله وجهة نظره
وصح ان التفكير مختلف بسبب فرق السنين
بس الأساسيات موجوده ويمكن التفاهم معهم لأنهم الأقرب للبني أدم من أي أحد تاني وأكتر خوف عليه وحب له من ألأخرين
وأهلك يا تهلك!!!!!!!!!!

Carmen said...

اولا الف سلامة عليك يا شريف

هانعمل ايه البيوت كلها كده


بس انا هاقولك ان العصبية مش هاتفيد هى هاتضرك انت اول واحد


يعنى حاول عل قد ماتقدر انك تراضيهم وفى نفس الوقت توصل لهم وجهة نظرك

-_- said...

يسقط يسقط يسقط

sherif gharib said...

sabrina
الف يسلمك يا رب
انا عارف ان انا عصبى الى حد كبير بس ده و الله نتيجه لحاجات كتير يعنى انا مش حابب انى اكون كده و يا ما قوى حاولت انى اوضح اللى جوايا و لا حياه لمن تنادى
تحياتى

sherif gharib said...

carmen
الله يسلمك يا جميل
و الله ياما حاولت انى اوصل وجهه النظر ديه بس ما فيش فايده كل واحد راكب دماغه و شايف انه الكبير يبقى اكيد هو الصح
ما علينا ادعيلنا انتى بس
تحياتى

sherif gharib said...

sharm
يسقط الف مره و لا تزعل نفسك
تحياتى

bastokka طهقانة said...

تستاهل اللي يجرالك

حبهم ليك مش حتفهمه الا لما تفقدهم

اهلك
لا تهلك


تحياتي

Tamer Nabil Moussa said...

اخى شريف اولاا الف سلامة عليكى وجمد الله على السلامة

شوف خليك انسان سياسيى ريح اللى ادامك وفى نفس الوقت اعمل اللى انت عايزة مدام صح وانت مقتنع بية ومن بالنسية لااهل اعرف كويس ان محدش فى الدنيا دى بيحبك زيهم ممكن طريقة التعبير عن الحب عندهم غير واضحة المعالم ليس لهم القدرة على التعبير لكن دة لايمنع انهم يحبك اكثر من نفسهم


ديما اعرف كدة ان الواحد مهما كبر فى نظر اهلة صغير بعبد عن صحة المنطق دة او عدم صحتة احنا ربنا وصنا بالاهل يبقى لازم نعاملهم كويس ولو هما عملونا بطريقة ما ولم نجد منهم التواصل الجيد نحاول نحن ان نفتح الباب ونبدا التواصل

نصيحة من اخ لاتحمل نفسك اكثر من طاقتها وخليك ديما مع الله

وربنا يوفقك شريف

توهة said...

انا بقالى مده ماجتش هنا واجى الاقى دم وعمليات وخناق

ربنا يستر


المهم
اعتقد ان الخناقه كانت مه الأهل الاب والام ومين يعنى مابيتخانقش مع ابوه وامه ومين مش حاسس انهم خانقين عليه لحد ماتطلع روحه ........ بس ومش حقولك انهم عملوا كده عشان بيحبوك أو قلقانين عليك مالناش دعوه بدوافعهم
انا برده اتعرصت لحاجه زى كده بس ماوصلتش للدم يعنى بس انعزلت وبعدت عنهم وفضلت واقفه على الرصيف عشان حد يجيلى وكان اخرتها انى انا اللى روحت ليهم وقدمت تنازلات كتيره جدا اهمها مثلا انى سيبت انتيمى عشان خاطرهم وده كله عشان افتكرت مجرد لمحه على اللى بيعملوه لى ولما اقع فى مصيبه كبيره محدش حيبقى معايا غيرهم .... احنا دورنا دلوقتى اللى نطاطى ليهم كتير عشان هم اهملنا واللى مالهوش خير فى اهله مالهوش خير فى حد
وسبب تانى كمان ان الدين بيوجب علينا طاعتهم واخفض لهما جناح الذل من الرحمه



فوداعا للحريه من اجلهم
وثوابنا عند الله


ومعلش انى طولت


وتحياتى

smraa alnil said...

انا برضه قلقت عليك
تصدق انت قلت علي احساسي اللي حسيته النهاردة
انا برضه النهاردة لسة دابة خناقه اد كدة
عارف
انا لما بكون عيانة مش في حد بلاقيه جنبي
ببقي عايزة احس ان في حد بيطبطب عليا او بيحضني بس للاسف مش بلاقي كل دة
انا حاسة بيك وعارفة كل اللي انت بتقول عليه
لس صدقني اهي حياه وعايشها
واستحمل واصبر لان والله يا ابني لا هما هيفهومو ولا هيقدروا اللي احنا فيه وحاسين بيه
هما بيحبوك بجد بس وسيلة تعبيرهم عن الحب دة بتبقي غلط احيانا
انا حاسة بيك اوي وحسيتك اكتر لما قلت صعبت عليا نفسي
اصل انا كدة برضه
بس مش في حد هينفعك غير نفسك
ومش تحمل نفسك فوق طاقتك يا شريف

ابقي طمني عليك بجد

shahrzad_storry teller said...

أولا الف سلامة
ثانيا عمر العصبية دي ما حتوصلك لحاجة معاهم لأنها في الآخر بتلب بعند حاول تكسبهم في صفك ساعتها يمكن تتقانلوا في نص الشارع او تلاقيهم هم اللي عادولك

sherif gharib said...

bastokka
واضح انك مش فاهمه اللى انا كنت فيه
يعنى انا اللى كنت فيه بسبب انى ماكنتش عايز انى اتنرفز علىلا اى حد منهم فطلعت فيا انا مش فى حد تانى
عارف انهم اهلى و بحبهم جدا بس ده ما يمنعش انى اختلف معاهم
تحياتى

sherif gharib said...

tamer
اشكرك جدا يا نجم على سؤالك عنى فى الفتره اللى فاتت و ربنا يديم المعروف
و الله يا سيدى حاولت كتير انى اسايس اتمورى زى ما انت بتقول بس مره ورا مره بتلاقى نفسك بترجع لنفس النقطه انى بتعمل كل حاجه انت مش عايزها لمجرد انك ترضيهم
يعنى واضح ان الموضوع غلط منى انا يمككن يكون خلقى ديق شويه
عموما شكرا ليكمره تانيه يا نجم تحياتى

sherif gharib said...

توهه
اشكرك جدا على الزياره
عارف و الله ان كل واحد اتعرض للموقف ده كتير بس لما بتكتر المواقف الواحد بينفجر يعنى كتر الضغط يولد الانفجار
و بعدين انك تسيب انتيمك ده معناه ان ده خارج عن ارادتك يبقى ليه المفروض اننا نعمل حاجه احنا مش عايزنها
؟.
تحياتى

sherif gharib said...

العزيزه سمرا النيل
هتصدقى انى كنت متوقع انك اكيد هتحسى باللى انا حاسه ده من اللى انتى كتبتيه قبل كده
علشان كده كنت منتظر تعليقك جدا
انا الحمد لله بقيت احسن كتير دلوقتى يعنى بدأت اتناسى اللى حصل كله
و عموما كل واحد لازم يتعرض لكل ده زى ما بيقولوا الضربه اللى ما تموتش تقوى
تحياتى

sherif gharib said...

شهرزاد
الله يسلمك يا زوزو
بيتهيألى يا عزه انتى اكتر واحده عارفه قد ايه الضغوط اللى الواحد فيها يعنى الواحد مش ناقص عصبيه اكتر من اللى هو فيها
و عموما ربنا يستر

peace dove said...

hi sherif i just want u to no that ...awel elghadab gnon we akhroh nadam.. iwill talk when i meet u. i wish u can know who am i?

sherif gharib said...

peacedove
انا عارف ان ساعه الغضب بيكون الجنون و الشيطان هو المتحكم بس صعب انك تحسى ان الانسان اللى قدامك مش قادر انه يفهم طبيعتك مهما حاولتى
اشكرك جدا على الزياره و بجد احب اعرف انتى مين علشان انا مخمن كتير قوى بس اشكرك مره تانيه
تحياتى

Radwa said...

ولا كده يا شريف يكون حل المشكلات كلنا بنعانى من فجوة داخل البيوت انت شايف انك صح وهما شايفين انك غلط
بس لازم فى الاول والاخر انك ترضيهم لو حتى بمجرد الكلام

بس انت برده لازم تكون صريح مع نفسك مش تعمل الغلط وتقول دى افكار باليه وقديمه

وبعدين كبر مخك شويه

Radwa said...

والف سلامه يا سيدى على ايديك ان شاء ايد الهون

yara said...

أنا جيت أعلق و إكتشفت إنى محتاجة أعرف عمرك الأول قبل ما أعلق عشان يمكن تكون مجرد مراهق بتمر بحالة التمرد اللى كلنا مرينا بيها ف ساعتها ها تبقى التصرفات الصداميه المتهورة من نوعية ضرب الإزاز ب إيديك تصرف منطقى و ممكن يبقى مقبول من مراهق لسة مش فاهم الحياة قوى و لسو مش فاهم الأهل دول ممكن يعملوا إيه عشان و لادهم ولأى حد ممكن يتنازلوا عشان يشوفوك أحسن واحد فى الدنيا .. الحياة صعبة قوى يا شريف أصعب من اللى إنت متخيله بكتير محتاجة كمية إتزان نفسى و عقلى عشان تعرف تواجها و تتفاعل معها هما مش دايماً قادرين يوصلولك إهتمامهم بس خليك متأكد إن ما فيش حد يهمه أمرك قدهم
إختلف معاهم بس إختلف برقى و عقل إفرض إحترامك عليهم و لما ساعتها ما يبقوش يحترموك إبقى إتكلم و أشتكى
لو إنت عديت سن المراهقة ف أنا ما عنديش كلام أقوله غير إنك إنت اللى وصلت نفسك للمرحلة ديه راجع نفسك تانى و حدد أولوياتك ف الحياه و حط نفسك مكان أهلك ه تلاقة إن فقدان الإتصال بينك و بينهم ممكن قوى تكون إنت السبب فيه و ممكن برضه يكونوا هما بس إنت ما عندكش حل غير إنك تقدر و تقرر إنك تبقى الشخص اللى قادر يفرض إحترامه لكل من شافك
take care of urself
and alf salama