Saturday, October 14, 2006

ديكتاتور

اموت
و انا ابقى مين علشان اموت
ده انا مافيش فى ايدى كرباج و لا نبوت
ده انا لسه ديكتاتور صغير
بيتعلم اول حروفه فى القهر و فى الاهانه
و من خوفى من خوف ابن الجبانه
و الكدب و الخيانه
قلت اعمل ديكتاتور
و الكل بيقول يا بختى
اما انا فبقول لوحدى
انا لسه ديكتاتور صغير بحبى
ايوه كان معايا الدليل
بس بايدى اخترت البديل
هس اخرسوا اللى هيتكلم ههرسوا
بايدى هشكل مصيرى
و هكون لعينى دليلى
لقد قررت ان احصل على الوسام
عارف ان ده فيه ليا ملام
كنتوا فين لما صرخت.......... حرام
و الان حصلت على الشهاده
شهاده الديكتاتوراه

20 comments:

admelmasry said...

لا معلشي الدكتوراه دي واخدها قبلك


ع العموم كلامك حلو

karakib said...

شبه نص مسرحي لمحمد صبحي و لا انا غلطان ؟
انتوك

LAMIA MAHMOUD said...

حلو وماله
ماشي يا شريف والله كبرنا وبقنا بنقول كلام كبير
حلو فعلا

sherif gharib said...

ادم المصرى
الشهاده هى الديكتاتوراه مش الدوكتوراه
و بعدين الشهاده من حق الجميع يا صديقى
اشكرك مودتى
karakib
النص من ابداعات الفنان نجم بالضافه الى اضافات من العبد لله
و الله انت منورى يا فنان
تحياتى

الوردة السوداء said...

كل سنة وانت طيب ياعم
العيد قرب
ظبط نفسك كدة بقى
وسيبك من الكلام الكبير ده

توهة said...

ايه ياعم ده
حصلنا الرعب

انا الحق امشى فبل مااضرب




فانتازياااااااااااااااا
فانتازيااااااااااااااااااا

change destiny said...

ايه الذل دة

sherif gharib said...

lamia
هوه ليه الكل بيبقول الكلام الكبير ده الموضوع ابسط من كده بكتير
الموضوع انا تعبان بجد يا لميا
يعنى فيه حاجات ما ينفعش الواحد يقولها
سلام يا جميل

sherif gharib said...

الورده السوده
كل سنه و انتى طيبه
و الله يا جماعه الموضوع كله خاطر جه فى باللا و بس
يعنى الدنيا مش مكلكعه معايا قوى كده
تحياتى

sherif gharib said...

فانتازيا
لا الموضوع مش هيوصل لكده
انتى حسستينى ان انا خلاص ماشى فى الشارع و العيال بيحدفوا عليا طوب
هههههههههههههه
كل سنه و انتى طيبه

sherif gharib said...

changedistny
بجد انا مش فاهم ايه الذل فى اللى انا قولته
ارجو التوضيح لكى استطيع ان اتفهم ايه اللى جه فى دماغك
تحياتى

sarah la tulipe rose said...

قصدك مين بالظبط الي اخد شهادة الدكتاتوراه؟؟؟؟ شاكلك مش حاتجيبها لا لبر و لا البحر!! بس علي العموم انا شايفة ان الشهادة دي الشعب هو بنفسه الي بيديها للدكتاتور زي ما عملنا كدة بالضبط علي مر العصور من ايام الفراعنة و زي ما مصممين نعمل حاليا و مستقبلا عشان الشباب بقي

sherif gharib said...

ساره
انا شكلى مش هيجيبها لبر ده انا غلبان
انا قصدى انى هبقى ديكتاتور مع الدنيا نع اىى شخص احس انه ممكن يغير شىء انا رسمه لنفسى يعنى نوع من التمرد على كل حاجه ممكن تخلينيى اغير اى حاجه انا عايزها
تحياتى

يا مصر اكتب إليكي رسائلي said...

يشرفني ان اتقدم بخالص التهاني وأطيب التمنيات القلبية بمناسبة عيد الفطر المبارك اعادة الله علينا وعليكم وعلى مصرنا الحبيبة بكل خير .. مع خالص تحياتي وكل عام وانتم والأسرة الكريمة في أسعد حال

أجدع واحد في الشارع said...

تعالو بسرعه ادعو معايا
الحق اليوم الاخير ليله القدر
وادعى معايا
وقول امين

MAKSOFA said...

ماهو
المثل الشعبي
بيقول
يافرعون
ايش فرعنك
قال موش
لاقي حد يردني

MAKSOFA said...

كل سنه وانت طيب

كلبوزة لكن سمباتيك said...

اللهم ان لي احبة قد قصرت بحقهم و انشغلت عن وصلهم فعطر ايامهم بالايمان و تقبل منهم و منا صالح الاعمال ..امين يا رب العالمين و كل عيد و انتم من السعداء المغفور لهم
تحياتي

shimaa said...

ana dyemen ama bshof 7d 3neef 2wii fe tsrfto w mn elnw3ya eli bn2ol 3leha mfesh fe 2lbhom r7ma bab2a 7asa mn gwya eno 3'albn mn gwah very weak f25tar eno yb2a blmnzr da 3shan yedery d3fo..2w eno 2tzlm kteer 2wii ldrgt eno zh2 mn dwr elmzlom da w krer eno yentkm b2a w yebd2 hoa kman fe momrst elzolm ..

مفلس افندى الرايق said...

عيد مبارك عليك يا ديكتاتور

هههههههه هو انت ناوى تبقى مندور بيه وانا ماعرفش

كل سنه وانت طيب