Tuesday, October 10, 2006

ابن الجيهه اولى بيها

لا ادرى ما الذى دفعنى الى كتابه هذا الموضوع
و لكنى اعتقد ان التوقيت هو الذى ادى الى ذلك
ففى هذه الايام تبدا الاستعدادات القصوى و رفع درجه الطوارىء فى اغلب الجامعات المصريه استعدادا
لقدوم انتخابات الاتحادات الطلابيه فى هذه الجامعات
و بما اننى كنت عضوا بارزا فى هذا المجال طوال فتره الدراسه فى الكليه حيث كنت من المنظمين الاساسين لهذه العمليه كل عام
فاردت ان اريكم كيف تسير هذه العمليه فى بلدنا
اولا المرحله الاولى
و هى مرحله التجهيز للانتخابات او ما نطلق عليع انتخابات لانه ببساطه هى صوره صوريه لهذه الكلمه و هذه المرحله عباره عن تجهيز الدعايا و تجميع قوايم الدفعات المختلفه
ثانيا المرحله الثانيه
و هذه المرحله هى مرحله الحرب النفسيه و كيف لا و نحن........اقصد اعضاء الاتحاد نعى تمام اليقين انها مجرد منظر انه فيه انتخابات و انننا نحن الفائزون بها رغم انف الجميع يعنى ببساطه اللعبه محسومه
لانه ببساطه الاعزاء فى امن الدوله لن يسمحوا ان يكون الفائز فى هذه اللعبه هو التيار الاسلامى و نحن نعرف جيدا كيف نستغل هذا لصالح العمليه الانتخابيه
المرحله الثالثه و هى يوم النتخابات نفسه
و فيها يتم احضار جميع الناس العتاوله فى اليوم ده لانهم عندهم الخبره الازمه لحل اى مشكله ممكن تواجه فى اليوم ده
و طبعا لا اريد ان اطيل فيما يحدث فى هذا اليوم من الشد و المشاجرات بين الطرفين..............التيار الاسلامى و طلبه الاتحاد و...............و لكل منهم وجهه نظره التى يدافع عنها و لكن فى النهايه طبعا النتيجه محسومه من غير حتى الليله ديه كلها
المرحله الرابعه و الاخيره
و هى عندما تعلن نتيجه الانتخابات بفوز ساحق للاتحاد و هنا يبدا الصراع الداخلى و لكنه صراع من نوع جديد و هو صراع من افراد الجبهه الواحده من اجل منصب كل فرد و ماذا سيحصد من الوعود التى منى بها قبل الانتخابات
و لا تعجب عندما ترى خناقه تصل الى حد التطاول باى حاجه بين اتنين من الطلاب كانوا من ساعه واحده ايد واحده ضد الجبهه التانيه
طبعا ما خفى كان اعظم
بس ده كل اللى انا اقدر اقوله لانى لو زودت عن كده الله اعلم بقى؟؟؟؟
و هيه ديه التربيه الديموقراطيه الطلابيه التى تتربى عليها الاجيال فى هذا البلد...........ايه الكلام الكبير اللى انا بقوله ده
سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااام بقى

17 comments:

ayman_elgendy said...

ولما هي كده يا ابو شرف كنت بتشارك فيها ليه ؟؟

لينا كلام تاني مع بعض؟؟

سلام مؤقت يا صاحبي

LAMIA MAHMOUD said...

كويس انك خدت بالك انه كلام كبير
مقضيها كوسة يا باشا
اشطاط عليك

الوردة السوداء said...

على فكرة بقى
الفترة الاخيرة دى
التيار الاسلامى كان له موقف
ونا كنت بلاحظ ده عندنا فى جامعة الزقازيق
ثم صحيح لما هى كدة؟
بتشارك فيها ليه
ابعد عن الشر وغنيله

sherif gharib said...

صديقى ايمن
اب بس اقولك ان انا لما كنت بشارك فيها
كنت بس بشارك لحب اللعبه مش اكتر يعنى احنا فريقين ثم ان انت عارف ان انا عمرى ما تعرضت لاى حاجه فيها اشتباك مع التيار الاسلامى فى اى حاجه و لو انى مش مع المسمى ده لانى من خلل تعاملى مع التيار الاسلامى لاحظت انخ بس مسمى مالهوش اى علقه بالدين الموضوع كله سياسه بحته

sherif gharib said...

لمياء
الموضوع مش انى مقضيها كوسه و اللا حاجه بس الموضوع كله انى مش مقتنع باسلوب ما يطلقون عليه التيار الاسلامى
لانى شفت ان الموضوع كله مالهوش علاقه بالدين الا ما كنش كل سنه تحصل مجازر بينهم و بين بعض على من يكون رئيس للجماعه و الله ده اللى بيحصل بدليل ان كتير من اللى انجذبواليهم رجعوا تانى عن قرارهم لما لقول الموضوع كده
لا تاقش و لا تجادل
و على العموم هيه وجهه نظر
سلااااااااااااام

sherif gharib said...

الورده السوده
على فكره مهما كان الموقف فهو عباره عن فعل محتوم نتيجته برد الفعل
انا عارف انا بقولك ايه
و بعدين بلاش كلمه التيار الاسلامى علشام الموضوع مالهوش اى علاقه بالدين الموضوع كله سياسه بحته
يعنى ده الاسمم المقنع للاخوان المسلمين
على فكره انا اصلا اصلا من الزقازيق
تحياتى لكل ناس الشرقيه

ayman_elgendy said...

ومين قال اني بدافع عن الأخوان المتأسلمين يا ابو شريف....دول شوية صيع بيدعوا انهم حملة لواء الاسلام لدرجة انهم صدقوا نفسهم وصنفوا الناس ياأما معاهم يبقي مؤمن او عليهم يبقي فاسق

انا بس بلومك بلطف كده علي تدخلك في صراع بين فئتين الاتنين افسد من بعض سواء الاتحاد التابع لأمن الدولة او الاخوان التابعين لل....ولا بلاش

:)

تحياتي يا صاحبي

sarah la tulipe rose said...

انا مبسوطة بالصراحة دي
فعلا احنا الصراحة في كليتنا مانعرفش حلجة عن الانتخابات الا لما نلاقي ورق متعلق و لا بنعرف امتي و لا فين و بعدها بفترة نيجي نلاقي النتيجة محسومة هما نفس الوشوش بتاعت السنة اللي فاتت دة غير حرس الجامعة الي تدخل في كل حاجة لما بقت حاجة تخنق
الجامعت في مصصر صورة مصغرة من المدارس الاعدادي و انتخاباتها ماتفلرقش كتير عن اي انتخابات مصرية

rony said...

السلام عليكم
خير كده ان شاء الله كلكم مسكتوا فى بعض مره واحده...اولا انا كنت طالبه فى جامعه بنى سويف اربع سنين وربنا تاب عليا الحمد لله خرجت منها بعد ما قضيت المده وبقول يعنى عن بينه ان عمرنا ماشوفنا الحقيقه لا انتخابات اتحاد طلبه ولا اتحاد زبالين حتى بس طبعا كنا بنحس ان فيه حاجه غريبه بتحصل لان كان فيه كوسه بتتعلق فى الجامعه دليل يعنى عن الكوسه اللى حصلت بس انا لاعمرى شاركت ولا حتى شهدت المعارك دى
ثانيا بقى والاهم تعليقا على كلام الاخ ايمن ...مش كل طلبه التيار الاسلامى صايعين وانا اعتراضى على لفظ حضرتك لان المفروض ان مهما حصل واختلفنا مع اى تيار سياسى او دينى مش من حقنا نهينه لان اكيد انت مش هاترضى حد يهنيك...اختلف معاه اه وهو يختلف معاك وانت ليك رايك وهو ليه رايه
بس الفكره اصلا ان فيهم اه ناس بتبقى فاهمه الدين غلط والناس عارفه دينها صح ...انا مش منهم بس اعرف كتير منهم واعرف ان رسالتهم الصح كلام ربنا ودى رساله كتير مننا
وبالنسبه ليك ياشريف انا مش لاقيه مبرر يخليك تشارك فيها ولو حتى علشان الوضع الاجتماعى فى الجامعه
انا مش بهاجمكم والله بس يعنى زى ماتقول كده انا مدب شويه

mariam said...

الكلام دة للأسف معروف و التمثيلية بتكرر كل سنة والحال سيظل كما هو طول ما الأمن محتل الجامعة

sherif gharib said...

rony
انا معاكى ان مش كل التيار الاسلامى عباره عن مجموعه من الصيع
برده فيهم ناس كويسين\
بس المشكله ان حتى الكويس منهم بيبقى مش فاهم حاجه من اللى بتحصل يعنى كل اللى يعرفه ان فيه جبهه من الكفره اللى هما احنا لازم ناخد قنا منهم و خلاصو هو ما يعرفش ان السنه الوحيده اللى مسك فيها التيار الاتحاد كانت اكتر سنه فيها فضايح ماليه لان اغلب ميزانيه النشاط كانت موجهه لخدمه التيار الاسلامى بس يعنى مش للطالب العادى اللى مالوش اى انتمائات
و بعدين بالنسبه ليا انا انا قلت قبل كده ان انا بشارك فى النشاط الطلابلى بس
يعنى انا عارف حدودى فين
و الوضع بيختلف من كليه للتانيه
يعنى كل كليه و لها ظروفها
تحياتى للمرور

sherif gharib said...

mano
الموضوع مش موضوع امن الموضوع اكبر من كده ديه سياس عامه الامن بس بينفذها
يعنى المور كلها متعلقه بامن الدوله
شبكه كبيره قوى
تحياتى

أجدع واحد في الشارع said...

انا مش عارف اقولك ايه بصراحه
بس انت ليه عملت كده ؟؟؟؟

change destiny said...

تحيا جمهورية مصر الحرة


هأو

ayman_elgendy said...

الأخت روني

ما عرفته عن المشاركين في التيارات الاسلامية انهم جميعاً ينظرون للآخر علي انه خطأ وهم علي صواب ومنهم كثيرين غير مستعد لقبول الآخر وفي سبيل ذلك يمكنهم استخدام العنف لتحقيق مأربهم ....ربما استعملت لفظاً غير مناسب في وصفهم واعتذر عن هذا ولكن ارجو عدم الربط بين رسالة الاسلام العظيمة وهؤلاء المغيبين...اغلبيتهم مغيبون مضللون لا يعلمون شيئا الا السمع والطاعة وفي هذا التمس لهم العذر بالجهل في ظل وسط اجتماعي ثقافي متخلف مثل الذي عشناهه وما زلنا نعيشه

مودتي

admelmasry said...

قشطاط

انا بيحاولو يقنعوني انزل والله

لن انا منفض


ههههههههه

تقل بقي

saso said...

انا كانت كل علاقتي بالتيار .. العشر دقايق قبل المحاضرة الاخيرة اللي صحابي بيجروني ليها، والملزمة العجيبة اللي مافيهاش اي حاجة بس ما علينا.. اهو بيجيبوهالي وخلاص
الانتخابات بقي واحد من صحابنا اتضرب - اةة يا جماعة ده عادي عندنا - بسبب الانتخابات وطبعا احنا متنا من الضحك بتتكلم في اية احنا عندنا انتخابات مجالس شعبية علشان يبقي عندنا اتحاد.. والاكتر مادام ممنوع التجمع وممنوع التظاهر وممنوع مجلات الحائط .. يبقي حارق دمك ليه
المهم انت حسيت بفايده للانتخابات دي.. طول سنين اشتراكك فيها؟