Tuesday, September 26, 2006

ارحمونا بقى

حاجه غريبه
بالرغم من ان كلنا فرحانين بالشهر الكريم اللى احنا فيه الا انى لاحظت حاجه غريبه بتحصل
ناهينا عن ما يفعل بعد الفطار من ما يسمى بالخيم الرمضانيه و السهرات المبتكره حتى الساعات الاولى من الفجر
المشكله انى اول يوم النهارده انزل فى الصباح
و اللى شوفته من الجنس الناعم ما يتحككيش و كانه جريمه مرتبه
بجد مش عارف اودى عينى فين كل واحده مبتكره اساليب فى كيفيه افطار البشر من اللبس اللى انا حتى ما شوفتوش فى احر ايام الصيف
للهزار مع الشباب للاستفزاز البشرى الغير المطاق
حتى اصبحت كلمه اللهم انى صائم بدون اى فايده لانها بتتقال 60 مره فى كل دقيقه و انا مش عارف الغرض من كل ده ايه
لدرجه ان اول كلمه عندما قابلت الزميلات العزيزات فى الحرم الجامعى...........هههههههههههههه..............
عجبا لهذه الكلمه
ايه مش هنعمل طلعه حلوه بقى فى رمضان
يا اخوانا انا بس عايز اقضى يوم رمضانى واحد بس و مش عارف من اللى انتوا بتعملوه
ارحمونا بقى

21 comments:

توهة said...

معلش هو كده كل خير مقرون بشر
وكل ثواب ملوث بذنب
بس نحاول بقدر الامكان نحارب الشر ونطهر الثواب

ومش كل البنات كده اكييييييد ولا كل الشباب هايف دور على حد كويس تعبد معاه فى رمضان يشجعك وتشجعه


فانتازيااااااااااااااااااااااا
فانتازياااااااااااااااااااااااا

saso said...

فكرتني بواحد لطيف قال لبنت معديه في الشارع ياريت تتهدوا - خدت بالك من الكلمة- وتقعدوا في بيوتكم علشان احنا نعرف نصوم
يا سلااااام وانت لو مش في دوله اسلامية والدنيا بايظه مش هتصوم خالص ؟
ماشي في حاجات مستفزه بس العيال دي لو ملايكه يبقي احنا صايمين عن اية اكل وشرب بس ؟ خدها علي انها ثواب
وادعي بظهر الغيب.. يعني ادعيلهم بالهدايه - مش يتهدوا - من غير ماتبيّنلهم علشان الناس عندها حساسيه من كلمة ربنا يهديك
كل سنه وانت مـُستفَز( بضم الميم وفتح الفاء) بس طيب

سندباد مصري said...

انا كمان شايف انك بتبالغ يا شريف

يعني لو الواحد حتي حاول يبقي كويس من غير رمضان مش هيعرف

هقولك علي حاجه

التقوي في القلب

تأتي من القلب اولا

فإن كانت فيه

فبالسلامه

وان مكانش

فبرضه بالسلامه

وتحياتي علي الصرخه

والسلام

LAMIA MAHMOUD said...

يا سيدي هي اه في مناظر مستفزة وناس رمضان لسة ما راحش عندهم بس يا سيدي خد ثواب ودوس على نفسك حبة ولا اية يا اخ شريف
عموما كل سنة وانت طيب
ومعلش واللهي بتحصل فيه برده شباب مستفز تبقىالواحدة لابسة تونيك مغطي لتحت ركبتها وبنطلون وحجاب وبرده بيفطروا الواحد .. يعني من الاخر في كدة وفي كده وانت وقوة ايرادتك

ayman_elgendy said...

بس يا عقرب

الموضوع ابتدي مما قبل العصر الجوراسيكي التالت...حيث اجتمع الجليد بين القطبين وحذا ابن خلدون في المنطق الارسطي و........بقولك ايه؟؟

الموضوع كبير اوي يا صاحبي نكمل علي القهوة النهاردة....اشطة

سلام

:-)

أُكتب بالرصاص said...

الظاهر مافيش حل غير إننا اللي نقعد في البيوت لغاية بعد المغرب

:)

يا غريب

هذه فتنة

ولازم نصبر عليها زي ما بنصبر على الجوع والعطش

،
وعلى فكرة ، الصيام بهدي من الشهوة

امال ازاي الرسول قال

من استطاع منكم الباءة فليتزوج
ومن لم يتسطع فعليه بالصوم فإنه لو وجاء
صدق رسول الله صلى اللهعليه وسلم

Anonymous said...

يابني ده وهم
:))
همه كده اصلا علطول
بس احنا بس لما بنصوم
يتطبق نطرية ان اللممنوع مرغوب
بس يعني ثم كمان يعني انا بصراحه مش عارف ايه الحل
يعني مثلا اقلك اتفرج اقعد في البيت واتفرج عالتليفزرون
ادهي وامر برضه
مش علشان هتولع قنوات اغاني لاسامح الله
واالله حتي لو ولعت قنوات اخبار
هتفطر برضه
اقلك علي حاجه حلوة
انته اسهر في خيمة من اللي انته قلت عليهم دي
ونام طول فترة الصبح
ايوه ما اهو الجيش قال اتصرف :)

sara... said...

معلش يا شريف
غض البصر
بص فى الارض
بس لو قابلتك رجلين واحده
غمض عينك

دكتور مع ايقاف التنفيذ said...

ربنا يهدى البنات يا رب ويرحمنا
انا قضت رمضان فى الجيش يابنى زى ما الكتاب بيقول ومكنش فية بنات وكان التدريب واليوم الكامل هو الاساس

الوردة السوداء said...

السلامو عليكم
النظرة الاولى ليك ياشريف والثانية عليك
لولقيت واحدة انشالله حتى ماشية عريانة
بتتحاسب على النظرة التانية مش الاولى
وابقى غض البصر ياسيدى
وهو كله اختبارات صبر
أنا نفسى ولله بقرف من مناظر البنات دول

sherif gharib said...

الكروان
انا عارف طبعا ان منش كل البنات كده
بس انا نفسى ان اللى حتى مش كده تحترم الشهر ده بس
ادعيلى انت بس انى الاقيه
تحياتى

sherif gharib said...

saso
انا و الله مش بدعى على حد انه يتهد انا بدعى انه يتهدى من عند ربنا و ربنا يهدينا جميعا
بس تعرفى ان انتى عندك حق مش عارف ليه الناس بتتدايق لما حد يقول ربنا يهديك
كل سنه و انتى طيبه تحياتى

sherif gharib said...

سندبادمصرى
و الله انا عارف ان التقوى فى القلب و انا و الله مش ببالغ و لا حاجه لان فيه فعلا بنات مش عارف ايه قصدهم من اللى بيعملوه ده
و ربنا ينور قلوبنا جميعا
نورتنى

sherif gharib said...

lamia
لو فيه حد بقى يلاقى واحده محترمه فى لبسها و يعاكسها برده يبقى سورى بقى يعنى هوه ىاللى عايز يفطر نفسه و هوه اللى مش محترم تحياتى جدا

sherif gharib said...

ايمن
شيشيششى ماما
اشطه يا جاميكا
الساعه كام بقى ؟

sherif gharib said...

اكتب بالرصاص
انت عندك حق القابض على دينه كالقابض على الجمر
بس الموضوع ما وصلش لغايه الزواج يعنى انا بس بتكلم عن اللى بينرفزنى
تحياتى و شرفت جدا بالزياره

sherif gharib said...

7arankash
انا و الله عارف انهم كده على طول بس انا كنت بقول انهم يخفوا شويه فى رمضان يعنى من باب انه اوكازيون للذنوب
و بعدين انا لو سهرت فى الخيم هيبقى كده صبح و باليل و تبقى عيشه بقى
تحياتىو شكرا على المرور

sherif gharib said...

sara
اوكى يا ساره
بس انا و الله مش قصير قوى كده علشان اقابل رجلين و انا ماشى و شى فى الارض
هههههههههههه
منورانى دايما

sherif gharib said...

دكتور مع ايقاف التنفيذ
انت كده جبت الحل انا اروح اطوع فى الجيش علشان ابعد عن الحوارات ديه بس يا رب سلعتها ما يبقاشفيه ممرضات بقى لانى هبقى دكتور برده فى الجيش
تحياتى و شكرا على المرور

الورده السوده
و عليكم السلام
اولا منوره البلوج عندى
ثانيا انا و الله خايف انها توصل لغايه كده
تعرفى ان فيه ناس كتير فاهمين النظره الاولى غلط
يعنى ممك تكون التظره الولى ربع ساعه مثلا
ربنا يرحمنا جميعا
نورتينى

Mamdouh Dorrah said...

معلش يا شيكو الناس اللي بتلومك دي مش عارفة يعني ايه بنات صيدلة و اسنان اسكندرية...و بعدين انت مش ملاحظ انهم عاملين باب واحد لطب و صيدلة... كده كده يا معلم لازم تعدي علي صيدلة ... و البنات هناك يا شريف انت عارف اكتر مني عاملين ازاي....و مش فارقة معاهم رمضان من غيره!!!! علي فكرة انا ايام رمضان كنت مش باروح الكلية خالص

sherif gharib said...

و الله يا ممدوح انت عنك حق بنات صيدله مقضينها عبيطه
و المشكله انهم عارفين كويس انهم بيعملوا كده و بالعكس هما قاصدين ده
شرا يا نجم على المرور و ما تبقاش تقطع كده