Saturday, August 19, 2006

وحده

وحدى
انا و العالم كله ضدى
اضعف من اضعف حشره
صرصار مقلوب على ظهره...............تافه,نكره,و صغير
اضعف من انى اواجه حد .........او ارفع يد
اضعف من قوله لا............... انما لا ........انما لا
فليسقط الكبار و عالمهم
و ليسقط جيلهم....و لتسقط افكارهم
فليسقط هذا العالم كله
فليسقط.....................او اسقط
فالحريه الوحيده التى تبقت لى
هى ان اتركهم.........ان ارحل
و سأرحل فورا
هذا الحوار للكاتب المسرحى لينين الرملى فى مسرحيه انت حر
كم استفزنى ان يصل انسان مهما كانت الضغوط المحيطه ان يختار هذا الطريق
الانتحار لمجرد انه يريد ان يحقق حلمه فى اختيار واحد بارادته فى هذا العالم و لكنه بعد هذا ايضا اكتشف انه ان فعل ذلك سيكون اسير الظروف التى دفعته لهذا و بالتالىفهو ايضا ليس بحر

6 comments:

ayman_elgendy said...

مالك يا صاحبي؟؟

لو الكبت عندك بيطلع الابداع ده فليحيا الكبت


عايز اشوفك

:)))))

karakib said...

eih el kalam el sa3b dah !!

layal said...

الحريه كلمه نسبيه تختلف من شخص لاخر
وحتي الوحده ممكن تعذب شخص وممكن تعذب غيره
تحياتي

sonia said...

اكتشف ازاى وهو مات خلاص ..مش مهم المهم وجهه النظر دى انا مختلفه معاها الانسان اللى انتحر دا فى رايي حقق الحريه اللى كان بيحلم بيها بقراره دا اللى اتحدى بيه كل حاجه وكل القوانين والاديان واستمد قوته من غضبه واتغلب على الالم اللى حس بيه وهو بينتحر واستمر فى تنفيز القرار بارادته القويه وكان ممكن مينتحرش ويواجهه كل الوحوش اللى حواليه ويكتئب اكتر وممكن يتجنن ..انا لو كنت اعرفه كنت هفتخر بيه

sherif gharib said...

sonia
انا مختلف معاكى فى رايك لان الانسان اللى قرر انه ينتحر بيكون وصل لمرحله من الكبت و الضغوط انه كاره يستمر فى الحياه و بالتالى بتكون ارادته مسلوبه فبيكون طريق التخلص من الحياه هوه الوحيد المفتوح قدامه
و بالتالى فين الحريه فى كده
ده قمه اللااراده
layal
الحريه نعم نسبيه و لكن لا يمكن ان تصل الى الكلمه المتداوله بمعنى الحريه المطلقه و هوة دة اللى انا قصدى عليه
sarah
الانتحار هو حل للانسان الذى انتهت بالنسبه له معنى الاراده و ليس الجهل لانه فى هذة الحاله يكون مسلوب منها

ayman_elgendy said...

للحرية نغني

......للحرية نحيا

............للحرية نموت