Sunday, October 14, 2007

بمناسبه العيد تاج جديد


التاج ده تمريره تمر حنه و ربنا يستر بقى لانها اول مره بصراحه ارد على تاج


لو قالولك تختار اى عصر تعيش فيه تختار اى عصر و فى اى عهد و مين الحاكم و اشمعنى


بصراحه انا مش هحدد عصر معين بس احب اكون فى اى وقت ارجع فيه طفل صغير بدون مسؤليات و لا رغبات و ساعتها هكون حاكم جمهوريه نفسى

يعنى هختار عهد الطفوله


اول اوليه فى حياتك عيلتك و اللا صحابك و اللا شغلك


لة رديت بواقعيه الزمناللى احنا عايشين فيه هقول عيلتى فشغلى فاصحابى

بس لو رديت بواقع شخصيتى انا هقول اصحابى و طبعا اللى هما اصحابى بجد يعنى اللى عايشين و عارفين حلمى و بعديها عيلتى و ثم شغلى و طبعا انا وقولت عيلتى لانى بجد بحاول انول رضاهم لانى بجد محتاج دعواتهم جدا خصوصا الفتره ديه


ايه اكتر حاجه بتحبها فى رمضان


بصراحه اكتر حاجه لمتى انا و اصحابى لما بنتفق اننا نفطر مع بعض فى يوم

او نتسحر

ساعتها بنختار اى مكان على البحرو نجيب الاكل و نقعد بعدها بقى قعده بجد مش ناسى اى يوم منها على الرغم انهم ايام كتير



اوصف اجمل فطار ممكن تفطره



يا سلام الواحد بيسمع السيره ديه ريقه بيجرى

يعنى يبقى كده فيه مكرونه بشاميل و فراخ محمره و يا سلام بقى لو جنبهم طبق طحينه

و الختام كبايه عصير مانجه و مع قطايف

و سلملى بقى على التلبك المعوى و كيس الفوار


لو انت حاكم على مجموعه هتبقى عادل و هتعرف منين ان انت عادل



بصى يمكن انا جربت انى اكون مسؤل عن مجموعه و خصوصا انهم كانوا شباب زىى يعنى اما موضوع انى اكون عادل اكيد هحاول طبعا انى اكون عادل و ده هعرفه من عنيهم يعنى من حبهم ليا

لان فى حاله ان الواحد يكون حاكم لو كان عادل بجد هيبقى محبوب من اللى حواليه و ده طبعا مش بيحصل اللا اذا كان قريب منهم


ايه اللى بيبوظ الحكام نفسهم و الا شعبهم و اللا الحاشيه المقربه



ما اقدرش اقول انه يبقى سبب واحد بس لانها بتبقى مجموعه اسباب مجتمعه يعنى طالما الراس فسدت يبقى اكيد كله تحت منه هيبقى فاسد

و خصوصا لو سلم الحاكم ودنه او صابه الغرور و حب السلطان


مين اكتر اعلامى مصرى بتحترمه



صدقينى لو قلتلك مافيش

يعنى انا شايف ان الاعلام فى مصر كله عباره عن تمثيليه حلوه و مسبوكه بس ساعات بتبقى ريحتها وحشه و بتتفقس نهايتها قبل بدايتها



لو تتمنى انك تشتغل شغلانه تانيه غير اللى انت بتشتغلها هتختار ايه


كنت هختار انى ابقى طيار يعنى بطبيعتى انا بحب السفر و بكره الملل و الثبوت فى مكان واحدو بعدين ده كان حلم من و انا صغير

بس تقولى ايه بقى لكلام العيله الله عليك فى البلطو الابيض

و كان البلد ناقصه دكاتره


ايه تانى بلد تتمنى انك تعيش فيه



يعنى انا هقولك بلدين اولهم ايطاليا

حيث الحياه و الصخب و حضاره فى نفس الوقت

و التانيه هتبقى امريكا بلد الحريات حتى لو كانت مصطنعه بس كفايه الواحد يحس انه قادر انه يبنى نفسه

ما تعرفيش حد يظبطلى فيزه؟



اوصف اجمل ترتيبات فرح ممكن تحضره

بصى انا هقولك على حاجه اجمل فرح هو اللى بجد احس انه بتاع واحد او واحده قريبين منى قوى يعنى ابقى مشارك معاهم فى كل حاجه فى الزفه و فى الفرحو يمكن كمان انا اللى ازفهم بنفسى و ده حصل كتير على فكره

بس لو على الماكن نفسى بجد يا اما يبقى على البحر او فى جنينه فله يعنى يبقى خارج الافراح التقليديه




بتراعى كلام الناس فى حياتك و قول ليه


لالالالالالالالالالالالالالالالالالالا طبعا و بدون تفكير يعنى انا ببقى مقتنع انى طالما انى مش بضر حد يبقى ماحدش له عندى حاجه و بعدين كمان انا مش بحب حوارات السلالم و الكلام و الحوارات

كل واحد ادرى بظروفه


صحيت لقيت مافيش موبايل و لا كمبيوتر و لا كاميرا ديجيتال و رجعنا لعصر الحمام الزاجل و الحصنه

هتعمل ايه



هههههههههههههه

و الله فكره حلوه ساعتها بقى هنرجع تانى للرسايل المكتوبه بقى و اخد حبيبتى ورايا على الحصان

و هتبقى ليله حلوه يعنى

و الواحد هيريح عينيه بقى و يرتاح من صاع الرنات

بس اهم حاجه الحمام يكون فيه خاصيه البلو توث

يعنى بتوفر كتير قوى



السعاده هيه ايه



السعاده هى مساله نسبيه بحته

بس بالنسبالى هى انى انام و مش افكر فى اى حاجه لبكره يعنى انى انام و بالى مرتاح

اى كانت الظروف و التضاربات



عندك امل و اسبابك



اكيد عندى امل على الاقل انى اكون نفسى اللى انا عايزها و السبب انى عايش و و السبب التانى ثقتى فى نفسى و فى قدراتى اللى حاسس انها مالهاش حدود



لما بتحب تهرب من كل شىء بتروح فين


بصى انا مش عادتى انما اهرب بس لما بحب انى اقف مع نفسى و ابعد علشان الاقيها تانى يبقى فى مكان واحد عند حته على البحر اسمها بير مسعود صخرخ عاليه على البحر و و علبه السجاير و تفكير عميييق قوى



مره اخدت فيها نفس عميق و قلن ياه انا كبرت قوى




كل يوم تقريبا بقول كده بس بحاول اخرج من الحاله ديه بسرعه علشان مش ببقى حابب انها تتحكم فيا


لما بتعمل عمل خيرى ايه بيبقى الدافع عندك


اكيد الدافه هو ثواب العمل ده و بعديها فرحه اللى قدامى باللى انا عملته بس اهم حاجه يكون العمل ده خارج نطاق اى تمثليله مزيفه من ادعاء الخير و الفضيله



بتشرب سجايرو ايه شعورك لو شفت واحده ست بتشرب



اه بشرب و يمكن يكون كتير كمان

اما عن الست اللى بتشرب سجاير فهى حره تعمل اللى هى عايزاه بس اكتر حاجه ممكن تدايقنى انها تكون فى الدرخ يعنى طالما انا بعمل حاجه انا مقتنع بيها يبقى ما ينفعش انى اكون جبان و بعدين ما حدش وصى على حد لانه ببساطه ماحدش فينا ملاك



بتعرف ايدك اليمين من الشمال ازاى



ههههههههههههه

اليمين اللى باكل بيها و الشمال اللى مش بعرف اكل بيها و ببهدل الدنيا حواليا



اكتر اله موسيقيه بتحبها



هما التين الدف او البندير لانى متعلق بيه من زمان و الناى لانه بيودينى فى دنيا تانيه


فى رايك ليه الذوق و النخوه اتعدموا



لانه ببساطه كله بقى بيقول ياللا نفسى يعنى كله بيدور على مسلحته و ماحدش بيرضى انه يغصب على نفسه حاجه هو مش عايزهاو بالتالى بتكون النتيجه انه بيقول انا و من بعدى الطوفان


ايه الحاجه اللى لو حصلتلك تبقى سعيد قوى



انى اخلص دراسه بقى علشان العمليه سخت و طولت

و تانى حاجه انى الاقى الناس بتقول الله ينور على اى عمل فنى انا بعمله خصوصا فى الاخراج



تختار يبقى عندك ارض زراعيه و اللا احسن عربيات و اللا فلوس فى البنك




بصراحه فلوس فى البنك لانى لو حبيت اعمل اى حاجه انا عايزها ساعتها هقدر اعملها و اشترى بيها اللى انا عايزه



البحر و اللا النيل



البحر طبعا يعنى ده عشره عمر ياما شافنى و انا قوى و ياما شكيتله و انا ضعيف



مركب و اللا طياره



طياره اكيد بصراحه انا ما عنديش طوله بال

و كمان يمكن اكون بفتقد الرومانسيه الشديده اللى فى المركب



مجنون و اللا عاقل



مجنون جدا لدرجه العقل



تقرا كتاب و اللا تتفرج على فيلم



اقرى كتب لانى هتخيل الفيلم اللى انا ممكن اعمله من الكتاب




بتمرر التاج لمين



امم

ايه التد بيسه ديه

ماشى ياللا بقى

امرره لعقريت السياله و لسندريلا


و النبى مش تزعلوا منى


ده انا غلبان

30 comments:

Unknown said...

سلام عليكم ازيك
اول كومنت
شوفت
حظي
مش باين لية ومش بتزورني لية بقالك مدة يارب تكون بخير
تاج دة جالي انا كمان
هو طويل بس اسئلتة جديدة
هو انت بتدرس اية
عندك حق في اللي قولتة عن البحر

علي فكرة مش اي حد بيفهم في البحر وكدا
ادنا
يلا
ياريت تخليني اشوفك دايما
وتقلل شوية من السجاير
صحتك غالية
ربنا معاك
سلاممممممممممم

sherif gharib said...

ده انا حظى اللى حلو ان انتى اول تعليق
و الله انا بقالى فتره كده مش بدخل خالص يعنى مود كده انا نفسى مش عارف احدده
بس اكيد هزورك انشاء الله قريب جدا
انا بدرس يا ستى طب بشرى اسكندريه
اما عن البحر بقى ده قصه تانيه معاي خالص يعنى تقدرى تقولى انه الصاحب اللى دايما بروحله و بلاقيه مستنينى فى اى وقت احتاجه
صدقينى لو جربتيه مش هتلاقى حد اقربلك منه
تحياتى ليكى و يارب يكون عيد سعيد عليكى
تحياتى

تــــ(حـنة)ــــر said...

هاى
تعرف بجد .. يبان من مدونتك و استايلها وكدة جانب كتير من شخصيتك
لو حتى تفتكر اول كومنت ليا عندك
قلتلك
دى مدونة تخوف

بس حقولك
للأسف معرفش حد يطلعلك فيزة ... بعدين مدام احنا مشتركين فى حتة قرائة الكتب لحد ما نتخيل الأبطال و نعمله احنا الفيلم

يبقى سيبك ليه فيزة و كدة ... محنا خيالنا واسع يا دكتور
ياعنى هات كتاب عن امريكا ولا اطاليا .. و عيش

اما عن الصخرة و كدة .. فهو جو جميل ، لكن للأ سف حضرتك بوظته بعلبة السجاير
انما نقول اية ؟؟؟؟ ربنا يعافيك منها

اظن كفاية تعليق لحد هنا

اصلك بجد ( تعليق عندى .. غير متوقع خالص .. فين تعليقات زمان يا دكتور)
تحياتى
Tmar7na

angelic devil said...

كلام جميل
كلام معقول
بس في شوية حجات انا عاوزة اقولها عنه
ههههههههههههههههه
اجاباتك صريحة و عجبتني
بتقول انا شريف
انا شكشوك
في بعضها
بس في بعض الاجابات يا شيكو مش حسيتها
مش انت
يعني تقدر تقول ان في اجاباتك بتمشي ع سطر و تسيب التاني


اما بقي ع ايام الطفولة
فيا سلام عليها
مين ميحبش يرجعلها
ايام بلا متاعب و لا مسئولية
ايام كلها احلام و براءة و حرية
فاكر

بس انا زعلانة
و حسيبك تقول ليه
تحيااااااتي اولا ع صراحتك السلسة
تحياااااااتي ثانيآ ع اي حاجة و كل حاجة
سلام يا نجم

LAMIA MAHMOUD said...

يا تاجاتك يا سيدي

tota said...

هههههههه انت كمان مكرونه بشاميل هههه
اجابتك ظريفه ياشريف حاشت شويه من الغموض حواليك
بتمنالك كل الخير والسعاده
وسلامي ليك

layal said...

الختام كبايه عصير مانجه و مع قطايف
تحليه ثقيله جدا
:-)
واقعي , لا تحب اللف والدوران

وربنا يعينك علي دراستك
ونشوفك بالروب الابيض دكتور ان شاء الله

sherif gharib said...

تمر حنه
منوره و الله
بصى انا هقولك على حاجه
انا معاكى طبعا ان المدونه بتاعتى بتبين جزء كبير من شخصيتى
لانها ببساطه هى انا
بس اللى انا مش فاهمه ليه الاغلبيه بيقولوا انها تخوف يعنى
و على فكره عجبنى قوى اننا متوافقين فى حاجات كده يعنى فيه ناس كتير بتعارض فى الافكار ديه
اما بالنسبه للسجاير بقى ديه موضوع تانى خالص يعنى عايز قاعده
و ما تزعليش على التعليق بتاعى بس و الله انا كان قصدى ان اجابات عايزه مناقشه يعنى مش هينفع انى اناقشها فى تعليق و خلاص
تحياتى ليك
و انشاء الله الجاى بقى لينما فيه كلام كتير قوى

sherif gharib said...

فينو
انا بجد عايز اقولك ان الاجابات كلها كانت بدون اصطناع او تكلف منى فى اى حاجه يعنى الموضوع كله كانت صريح منى
و انتى كعادتك موافقه و معارضه معايا فى اراء كتيره
نعمل ايه عشره بقى
على العموم لينا كلام كتير بس اما اشوفك علشان عايز اعرف كمان ليه انتى زعلانه
تحياتى يا فينو

sherif gharib said...

لميا
محمود
انتى فاهمه اللى فيها بقى ههههههههه
تحياتى

sherif gharib said...

توتا
ايوه طبعا البشاميل
ده الاكله الشعبيع المفضله
شكرا بجد على مجاملتك ديه بس انا عايز اعرف بجد ايه حوار الغموض ده
انا بقيت حاسس انى اكس مان
ههههههههه
تحياتى ليكى يا باشا

sherif gharib said...

العزيزه ليال
العمليه و الله مش مستاهله لف و لا دوران يعى لو انا مش عايز اجاوب مافيش حاجه تجبرنى على كده
بس ايه رايك فى النهايه بعديها نومه بقى و خلصت كده
تحياتى

حياة الأحلام said...

السلام عليكم

أول مره أدخل ومدونه جميله بجد بس ليه أسم الغريب ؟؟؟

وكل تاج وأنت بخير أجاباتك جميله
بس ليه قولت صحابك قبل عيلتك الصحاب بهد الأهل أهلك

وأن شاء الله تتخرج على خير وتبطل سجاير ياااااارب أمال ايه فايده 6 سنين طب ولا أيه رأيك:)
ربنا معاك يارب وتقدر تحقق كل أحلامك

تحياتى

shahrzad_storry teller said...

انا بس حأقول حاجة واحدة انت فعلاً قدراتك مالهاش حدود ونفسي تستفيد منها ويارب تكون سبب في يعادتك في الدنيا وتكون في ميزان حسناتك

أحمد سلامــة said...

:)
عهد الطفولة
ههههههه
احييك على رأيك عن الاعلام المصري

طب وفرنسا لاء ليه :)
فيلم ايه بس
في احلى من القراية
بجد
ميرسي يا شريف انك ممرتش حاجة
كنت انت اللي هتزعل لاني كنت لام هنفض
:)
كل سنة وانت طيب يا صديق العزيز
وحشتني بوستاتك

kaed said...

الدكتور شريف غريب
دا إنت طلعت زمل بقى والواحد مش عارف
إية يابنى اللى مش عاجبك فى المهنة
أينعم هيا مهنة تجيب الإحباط والذى منة بس معلش مسيرها تروق وتحلى
سلام يادكترة

NeRmeeN said...

السلام عليكم
ازيك يا شريف...ايه موضوع التاج ده اللى ماشى فى البلد اليويمن دول...انا لسه كمان مجاوباه

اسفة على الغياب الطويل

تحياتى

تــــ(حـنة)ــــر said...

ياه ... لس البوست ده موجود
غير بقى... ايه مفيش جديد
ع العموم منتظره تشريفك

Radwa said...


شريف ازيك عامل ايه انا داخلت بس اطمن عليك علشان الفتره اللى كانسلت التدوين فيها دى بس والله كانت ظروف انا جاوبت على التاج بتاعك
سلاااااااااام

sherif gharib said...

حياه الاحلام
اول اشكركدا على تشريفك ليا
و يا رب مش تكون اخر زياره
اما عن اسم الغريب لان ده اسمى ده اولا ثانيا علشان ده مود معين يمكن انا بحب اكتب فيه
اما عن السجاير عايز اقولك ان اكر مهنه فيها معدل تدخين هى الطب و ديه حقيقه
كل سنه و انتى طيبه
تحياتى

sherif gharib said...

العزيزه جدا عزه
كل سنه و انتى طيبه و كفاره
على الامتحانات
بصى يا عزه كل واحد يمكن مش بيقدر انه يشوف اللى جواه اللا لما اللى قريبين منه هما اللى يلفته نظره لده
بس انا زعلان منك
علشان الغيبه ديه كلها
ياللا اشوفك بقى قريب انشاء الله

sherif gharib said...

احمد سلامه
منور يا صاحبى و الله
و الله انا فرنسا يمكن تكون بلد الحريه فعلا و كمان بلد النور بس مش عارف ليه مش مستهويانى
اما عن القرايه انا قلت ان الكتاب بيدخلنى فى مود انى اتخيل ايه اللى ممكن انى اخليه من الكلمات و بين السطور
اما عن التمريه بقى عيب عليك انا عارف ايه اللى بيحصل
ههههههههههههه
تحياتى يا باشا

sherif gharib said...

قايد باشا
على فكره القصه مش قصه المهنه القصه فى اللى بيحصل بعد ما نتخرج الواحد بيحس انه ضيع عمره فى حاجه بيبقى بعدها زيه زى غيره
اكيد انت فاهم اللى بيحصل من الريب او الصيدليه و حللى بقى لما تقدر تثبت نفسك و قدراتك
تحياتى يا زمل

sherif gharib said...

قايد باشا
على فكره القصه مش قصه المهنه القصه فى اللى بيحصل بعد ما نتخرج الواحد بيحس انه ضيع عمره فى حاجه بيبقى بعدها زيه زى غيره
اكيد انت فاهم اللى بيحصل من الريب او الصيدليه و حللى بقى لما تقدر تثبت نفسك و قدراتك
تحياتى يا زمل

sherif gharib said...

نرمين
حمد الله على السلامه و كل سنه و انتى طيبه عايزك منوره كده
و الله انا حاسس انها بقت موضه و مشيه قلت اعملها علشان ماحدش يقول حاجه
تحياتى يا نجمه

sherif gharib said...

العزيزه جدا سندريلا
كل سنه و انتى طيبه و فينك من زمان عل المانع خير
اكيد هروح فورا اشوف الاجابات بتاعتك لانى يهمنى انى اعرفه
تحياتى يا نجمه

Radwa said...

شريف البوست بتاعى نزل وخايف موت من النقد خايف الفكره ما تتفهمش
عايزه رايك طبعا بس خليك حنين فى التعليق شويه كفايه اللى هخده من الناس التانيه
والله انا ترددت كتيير قبل ما انشره بقالى سنه بالظبط انشره ولا لا انششره ولا بس فى الاخر نشرته

NeRmeeN said...

السلام عليكم

ازيك يا شريف...ايه فينك مختفى فين بقالك فترة...لعل المانع خير ان شاء الله

تحياتى

Anonymous said...

انا بقى عايزة اسال سؤال ايه اكتر حاجة شغلاك اليومين دول وايه الحاجة اللى انت مش فاهم نفسك فيها يعنى مش فاهم انت بتعمل كده ليه ةويا ترى بتنفذ الوعد مش هقولك ايه المفروض انت عارف

Anonymous said...

بصى يمكن انا جربت انى اكون مسؤل عن مجموعه و خصوصا انهم كانوا شباب زىى يعنى اما موضوع انى اكون عادل اكيد هحاول طبعا انى اكون عادل و ده هعرفه من عنيهم يعنى من حبهم ليا
لان فى حاله ان الواحد يكون حاكم لو كان عادل بجد هيبقى محبوب من اللى حواليه و ده طبعا مش بيحصل اللا اذا كان قريب منهم

عجبتنى اوى وانت بتتكلم عن العدل
وكمان خبير فى لغة العيون
بس تقول ايه عن الحاكم اللى لا بيشوف ولا يسمع غير رأيه هوه وحشيته كمان وعلى فكره والشعب كمان مقضهاش عيون لا
قال لا لا
واعلنت الاحكام العرفيه واعتقلوا الشعب وحددوا اقمته
ايها الحاكم المستبد المستدير
معلش متكتبليش اشوفك حاكم عشان اقول رأى
ومعلش علقتلك متأخر..............