Friday, December 15, 2006

سجاير و كبايه عصير

الساعه الثانيه صباحا
الكل نائم فى المنزل و انا كعادتى الخفاشيه بصفتى كائن ليلى سهران بعد خناقه عائليه كالعاده انتهت على مافيش
المهم لقيتنى واخد كرسى البحر الللى فى البلكونه و فرده و اخد معايا علبه السجاير و كبايه العصير و قاعد بقى
الجو يعمه هدوء تام و طبعا طردت فكرتى الشريره المتطفله بمعرفه ما يدور خلف كل شباك مغلق امامى
يااااه احساس حلو قوى و الواحد قاعد لوحده كده و ممدد و سايب دماغه تروح فى اى حته
لقيتنى مره واحده افتكرت اصحابى يمكن علشان كنا بنقعد كده مع بعض من زمان
خلاص بقى كل واحد فينا بقى فى بلد
غير التانيه
و انا هنا فى البلكونه يا عالم كل واحد فيهم بيعمل ايه دلوقتى
ما علينا علشان ما اغمش نفسى افتكرت يومين كدخ كنت قضيتهم من اسبوع تقريبا فى معسكر كنت معزوم علي شرفه كقائد تحكيم فيه لجواله الكليه
و ده كان فى اداره البحريه المصريه فى بحرى
و الله كانوا يومين حلوين
الواحد كان عمال يبص للولاد الصغيره اللى لسه داخلين الكليه جديد او حتى اللى بقالهم فتره كلهم بيشتغلوا كده و بيتدربوا
الواحد افتكر لما كان قدهم كده و بيبص على الناس الكبيره و على التحكيم و يقول لنفسه امتى هبقى كده
مستعجلين على ايه بس
ديه احلى ايام اللى انتوا فيها دلوقتى
و اللا مجموعه البناتيت اللى كانوا هناك و الله بنات تفرح كلهم مقاس واحد تقريبا
ما علينا بقى من جو الهزار و الضحك خصوصا فى حفله السمر بالليل
و اللا اللى بيحصل بقى فى الاوضه قبل النوم
العيال بتطلع الكبت اللى بيشوفوه فى الكليه كله فى اليومين دول
ايه ده انتى فى بالى
انا ماكلمتكيش بقالى يومينبس سمعت صوتك النهارده بجد كنت فرحان جدا و خصوصا انك قولتى انك احتمال تيجى فى الاسبوع ده
هو انتى ما اتصلتيش بيا ليه
اكيد مش معاكى رصيد
المهم بجد وحشتينى
يااااااه الساعه بقت اربعه الصبح و كمان علبه السجاير فاضل فيها واحده بس
خلاص خليها للصبح بقى بدل ما انزل و انا لسه صاحى
تحت البطانيه و سيب نفسك بقى
تصبحوا على خير

22 comments:

change destiny said...

اخوية شباب اليومين دول ..

:) ايه يا ابني .. هو انت فاكتر نفسك في التسعينات ؟

و حتى لو كنت في التسعينات . الوقت اللي معاك دلوقتي هو الوقت اللي فاضلك سواء كان عندك سنة او متين . مضيعهوش ( خصوصا عالسجاير يعني ) قضيه بالطول و العرض

هي الدنيا ايه غير شوية حفلات سمر فوق بعض و شوية ضحك

sherif gharib said...

change disenty
انا مش قصدى انى خلاص ضاع ربيع العمر
لا بالعكس تماما كل الحكايه ان كنت بتعامل مع مجموعه اكبرهم اصغر منى ب8 سنين
يعنى فيه فرق فى الدماغ بس مش اكتر
و انا بالعكس حابب جدا اللى هما عايشينه و اللى انا كمان عايشه لان كل وقت و له اذان
و يا ريت الواحد يفضل مقضيها فى عمره حفلات سمر
بصراحه هيه مش ناقصه نكد
تحياتى

LAMIA MAHMOUD said...

يا سلاااااااااااام .. حلو الكلام بس لو كان كوباية قهوة كنت جيت قعدت معاك
عارفة انا هرتلة اخر الليل دي جامدة يعني

وبالنسبة بقى لليه هي ما اتصلتش بيك فتلاقيها اتصلت ولقت موبايلك عير متاح زي ما بيحصل

يا ابني ارحمها وارحمنا واتصرف في حوار غير متاح ده

see u ya basha:)

sarah la tulipe rose said...

بالنسبة لان احلي وقت فترة الكلية امر مشكوك فيه موضوع نسبي اصله
فعلا بليل الدماغ بتبقي راقية جدا و فيه صفاء في افكار غير اعتيادية و يحلا اوي تذكراللي فات

mariam said...

كلام جامد
انا فاهمة فعلا شعور انك تتعامل مع ناس اصغر منك
بس انا انضم لسارة و اشكك فى موضوع ان احلى وقت بتاع الكلية
تحياتى

smraa alnil said...

تصدق ان انت دماغ
فرتني بايام شبابي برضه
هههههههههههههه
والله الايام اللي انت قلت عليها دي شفتها في الاردن
كانت ايام
هيييييييييييييه

sherif gharib said...

lamia
و الله يا باشا لو على القهوه سهله
بس يا ريت تبقى نسكافيه
و حوار غير متاح ده من الشبكه و الله مش منى
ما علينا
المهم انى اطمن عليها باى طريقه
ياريت و الله see u

sherif gharib said...

sarah
و الله انا مش بقول ان ايام الكليه بتبقى احلى اوقات انا بقول ان الفتره فى العمر ديه هيه اللى بتبقى احلى وقت
يعنى ده بالنسبالى ايا كان الطريقه اللى الواحد بيعيشها بيها
و بعدين وقت الليل ده مش قادر اقولك بالنسبالى بيبقى عامل ازاى
تحياتى

sherif gharib said...

mano
والله انا مش عارف انا كتبت البوست ده ليه بس يعنى مزاج كنت فيه
يعنى انا بحب عاده المود ده
انا برده بقول ان وقت الكليه مش قصدى انا اقصد الفتره ديه فى العمر
يعنى فتره تكون و اكتمال الشخصيه
تحياتى

sherif gharib said...

smraa elnel
الله يخليكى و الله مش دماغ و لا حاجه بس تقدرى تقولى مود كده
و عموما اشكرك جدا على المرور و اتمنى ما تكنش اخر مره

بعدك على بالى said...

جميل انك تكتب بالتداعى وانت سايب ايدك ، قد ايه بيطلع الكلام صادق وحساس...

بس والنبى بلاش سجاير على الريق، وياريت بلاش خالص

saso said...

بقالي تلات سنين باطلع البلكونة في الشتا ومعايا قهوة مع اني عمري ما شربتها ولا عاوزة اشربها بس بحب ريحتها اوي
عارف لو حلفتلهم ان ايام الجامعة احلي ايام برضة مفيش فايدة..زي انت نفسك ماكنت مش مقتنع بدة
ماكلمتكش هيا كلمها انت قوللها كلمة واحدة واقفل تاني هتفرق معاها ومعاك اوي..وتحس ان اليوم بقي احلي

sherif gharib said...

بعدك على بالى
و الله القاعده كانت بالصدفه يعنى الجو كان تلج
و انا و الله مش عارف انا كتبت البوست ده ليه
يعنى انا كنت بهرتل مع نفسى طلع كده
اما بالنسبه لموضوع السجاير ده فالواحد باين انه خلاص ادمنها
يعنى محاولات كتيره فاشله انى ابطلها
تحياتى و شكرا على النصيحه

sherif gharib said...

saso
و الله هيه مش ناقصه معايا قهوه كمان يعنى كفاايه جدا السجاير
و بعدين حوار ايام الجامعه ده ما حدش بيصدقه غير لما يخلص و مايلاقيش حاجه يعملها و يحس بقى بالزن على الودان
على فكره واضح ان انتى انسانه حساسه جدا
على فكره انا كلمتها فعلا تانى يوم
و بجد فرقت معايا كتير
اشكرك بجد يا ساسو

سابرينا said...

بجد بحسدك
أنا بيهيألي البحر ده ممكن يعمل المعجزات

sherif gharib said...

sabrina
يعنى ينفع كده اول زياره يبقى فيها حسد
بس ماشى ولا يهمك
و الله انتى مش متخيله البحر ده بيعمل معايا ايه
يعنى انا بيتهيالى انا ماينفعش اعيش بعيد عن البحر
مش رومانسيه و كده بس مود كده
تحياتى

يا مصر اكتب إليكي رسائلي said...

يسرني ان اتقدم بخالص التهاني وأطيب التمنيات بمناسبة عيد الأضحى المبارك اعادة الله علينا وعليكم بالخير واليمن والبركات ، وكل عام وانتم والأسرة الكريمة بخير

sherif gharib said...

يا مصر اكتب اليك رساءلى
كل سنه و انت بالصحه و السلامه و يا رب دايما على طول يارب
تحياتى

malak said...

الانسان بأيده يخلى ايامه احلى ايام مش شرط تكون ايام الجامعة بس هى اللى احلها لانه امر اشك فيه

بس حقيقى لو اتصلت بيها وقولتلها ولو حتى كلمة واحدة اكيد هتفرق معها اوى واكيد هتفرق معاك

وانا معاك ان احلى وقت الانسان بسترسل فى خياله هو بليل وخاصة امام البحر بس هيكون افضل بدون السجاير
فحاول تجرب الليل من غير السجاير بجد هتلاقيه افضل بكتييييييييييييير

sherif gharib said...

malak
و الله انتى عندك حق ان الواحد يقدر يخلى ايامه احلى ايام لو عايز
و بالمناسبه انا كلمتها تانى يوم اول ما صحيت
شكرا بجد على نصيحه السجاير
بس هعمل ايه عاده زى الزفت من زمان قوى
يعنى بس الواحد بيحاول يقلل منها على قد ما يقدر
تحياتى

sherif gharib said...

shadi
انا انشاء الله هحاول انضم للموقع ده
تحياتى
اشكرك

sherif gharib said...
This comment has been removed by a blog administrator.